View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:35



Reply to topic  [ 7 posts ] 
"Rätt" tyg till gammal AC30? 
Author Message

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post "Rätt" tyg till gammal AC30?
Finns det någon som säljer högtalartyg till Vox, med rätt tegelröd färg? Det mesta jag hittat är ju mörkare brunt.
Men nya (Kina-)voxar verkar ju ha ungefär rätt, eller?

Har köpt på mig en tidig 60-talare (röd instrumentpanel) och hade gärna satt dit ett mer korrekt tyg än det som någon bytt till (svartrutigt).

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


08 Feb 2017, 17:21
Profile

Joined: 15 Apr 2003, 12:59
Posts: 111
Location:
Post Re: "Rätt" tyg till gammal AC30?
Det här kanske?

http://www.voxshowroom.com/northcoast/shopping/index.htm


08 Feb 2017, 23:47
Profile ICQ WWW

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Re: "Rätt" tyg till gammal AC30?
Ser inget tyg i den länken alls...?




_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


09 Feb 2017, 08:38
Profile

Joined: 15 Apr 2003, 12:59
Posts: 111
Location:
Post Re: "Rätt" tyg till gammal AC30?
Det gick visst inte att länka direkt.....du får navigera till Vox.....Grill (fret) cloth for Vox amps.


09 Feb 2017, 09:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: "Rätt" tyg till gammal AC30?
JoMa wrote:
Finns det någon som säljer högtalartyg till Vox, med rätt tegelröd färg? Det mesta jag hittat är ju mörkare brunt.
Men nya (Kina-)voxar verkar ju ha ungefär rätt, eller?

Har köpt på mig en tidig 60-talare (röd instrumentpanel) och hade gärna satt dit ett mer korrekt tyg än det som någon bytt till (svartrutigt).


Kul att du hittat en gammal AC30! Vilket i sin tur även (om ingen annan inte gjort det) innebär att du bör gå över/kolla alla lödningar och då främst runt slutrören pga att det går så varmt och alla AC30 jag fått in har jag noterat att det inte är mycket lödtenn kvar.

Sen en fråga: är du säker på att högtalartyg bytt ?
Jag fråga pga vid skiftet av röd instrumentpanel till grå 1963 till 1964 så bytte man ju helt riktigt till svart rutigt tyg, men det skulle inte vara första gången i äldre förstärkar historia att det fanns en överlappningstid.

Sen när jag kollade runt så finner jag att du inte är ensam om att ha svart rutigt tyg till röd panel http://www.hendrixguitars.com/Am359.htm


Sen detta med tegelröd färg ställer jag mig frågan om huruvida det är tidens rand som gjort det till den färgen eller om originalet var verkligen mer åt tegelröd färg.
Jag gör även så pga att som jag förstår det så har Vox design skyddat det brun rutiga tyget, och då känns det ju like märkligt om man inte gör så med det tyg som kom först ? Det i sin tur om jag förstått det rätt så är det även korrekt tyg på även kina voxar.


Om du sen väljer att byta tyg och om ditt svart rutigt tyg är i bra form? Så är jag intresserad av att köpa det av dig.
Har en AC50 som behöver nytt tyg (och en rejäl översyn mm), så hojta till i så fall.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


10 Feb 2017, 20:56
Profile

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Re: "Rätt" tyg till gammal AC30?
Tack för tips!

Intressant, Owe, att se att fler hade kombinationtionen svartrutigt tyg, röd panel och Blue Alnicos.
Ja, då kanske det är originaltyg. Men jag har sett grå panel på voxar med tegelfärgat tyg också, så det kanske överlappade en del, som du säger.

Tyvärr är kabinettet omklätt med fel typ av Tolex/vinyl...

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


11 Feb 2017, 00:47
Profile

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Re: "Rätt" tyg till gammal AC30?
Har fått hem den, bytt kontakten (kom med brittisk) och satt på handtag (had3 bara ett...).

Det är en Bass-modell så jag bytte värde på ett par kondingar för att få den till en Normal i stället.

Den låter riktigt riktigt gött. Mycket liv och övertoner i ljudet och den är tyst med volymerna neddragna. Inget brum alls :D

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


18 Feb 2017, 20:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.