View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:55



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
köpt mig gibson 
Author Message

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: köpt mig gibson
De flesta som är intresserade av vintage är så gamla att de inte använder internet :mrgreen:
Som knappt fyllda 40 är man ju världens ungdom när det är vintageträffar :mrgreen:
Och med all rätta, ungdomarnas förebilder spelar på ESP, Ibanez och sånt där.

Jag var i Indien tidigare i år med 31st 18-19 åringar. Inte en enda av dem visste vilka Hendrix, Zeppelin, Green mfl ikoner är. Däremot tyckte de att musiken lät som sånt farfar lyssnar på :mrgreen: Stackars ungdomar för det var jag som bestämde musiken i bussen :!:


oldieboy wrote:
Grattis till gitarren. Tillhör dock inte vintage. Bojen borde ha en kategori "gamla gitarrer men inte vintage".
Skulle va kul med en äkta vintagekategori innehållande martins, gibson och fendergitarrer samt gamla tweed och blackface och gamla marshalls etc. utan allt "brus".
För gibson slutar vintage-begreppet 1965, allmänt vedertaget.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


18 Oct 2016, 11:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: köpt mig gibson
Haraldrig wrote:
Jag var i Indien tidigare i år med 31st 18-19 åringar. Inte en enda av dem visste vilka Hendrix, Zeppelin, Green mfl ikoner är.


Beror nog kanske på att de inte spelar instrument själva?

Jag åkte nyligen kommunalt i några år till en hållplats i södra Sthlm där det ligger flera musikgymnasium , Rocklinje mm .

De ungarna var i den åldern och kånkade gigbags, snackade nästan bara om gamla klassiska band och artister ,Bowie, Doors, Zappa , Zeppelin mfl så det finns nog hopp.....

_________________



19 Oct 2016, 20:23
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: köpt mig gibson
Givetvis är det så. Men för 20 år sedan när jag gick på gymnasiet visste alla vilka Hendrix, Zeppelin med flera var. Jag gick inte estet.

Det är ju inte konstigare än att jag inte har en aning om vilka artister mina morföräldrar lyssnade på när de var unga.
Tiderna förändras och givetvis kommer merparten av våra gitarrhjältar falla i glömska.

Merparten av de som går estet kommer heller aldrig att tjäna pengar så att de har råd att köpa dyra gitarrer :mrgreen:

Mike Leaf wrote:
Haraldrig wrote:
Jag var i Indien tidigare i år med 31st 18-19 åringar. Inte en enda av dem visste vilka Hendrix, Zeppelin, Green mfl ikoner är.


Beror nog kanske på att de inte spelar instrument själva?

Jag åkte nyligen kommunalt i några år till en hållplats i södra Sthlm där det ligger flera musikgymnasium , Rocklinje mm .

De ungarna var i den åldern och kånkade gigbags, snackade nästan bara om gamla klassiska band och artister ,Bowie, Doors, Zappa , Zeppelin mfl så det finns nog hopp.....

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


19 Oct 2016, 21:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Oct 2014, 15:21
Posts: 81
Post Re: köpt mig gibson
Tror fenomenet vintagegitarrer också har inslag av "americana", likt de som gillar klassisk 50-60-talsbilar/jänkare från en tid som begav sig och som aldrig kommer igen etc. För gitarrer, spec gibson, är ju detta inte heller helt taget ur luften då konstruktion och träkvalitet är helt annorlunda i dagens produktion jämfört med vintagegibsons. Med tanke på att instrumenten (säg gibson fenders t om 1965) är ett fixt och relativt litet antal så tror jag inte aktuella trender behöver va så viktigt. SOm klassisk jämförelse väldigt få esteter som spelar violin idag tex


22 Oct 2016, 16:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: köpt mig gibson
oldieboy wrote:
Tror fenomenet vintagegitarrer också har inslag av "americana", likt de som gillar klassisk 50-60-talsbilar/jänkare från en tid som begav sig och som aldrig kommer igen etc.


Absolut hör det ihop!

Quote:
För gitarrer, spec gibson, är ju detta inte heller helt taget ur luften då konstruktion och träkvalitet är helt annorlunda i dagens produktion jämfört med vintagegibsons.


Det man bygger i Custom Shop är faktiskt inte alls lång ifrån den konstruktion och träkvalitet man hade då. Det är små skillnader,
Tex har man inte Braz, och Honduras-mahognyn är av lite annan karaktär. 'Helt annorlunda' var det på 70 och 80-talet
Quote:
Med tanke på att instrumenten (säg gibson fenders t om 1965) är ett fixt och relativt litet antal så tror jag inte aktuella trender behöver va så viktigt.



Stämmer. Intresset ökar tom när dom bygger 'Reissues' på gamla modeller

_________________



22 Oct 2016, 17:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Oct 2014, 15:21
Posts: 81
Post Re: köpt mig gibson
Mike Leaf wrote:
Det man bygger i Custom Shop är faktiskt inte alls lång ifrån den konstruktion och träkvalitet man hade då. Det är små skillnader,
Tex har man inte Braz, och Honduras-mahognyn är av lite annan karaktär. 'Helt annorlunda' var det på 70 och 80-talet


Självklart var Norlins ljusår ifrån de LPs som byggdes under Gibsons gyllene era, går knappt att jämföra.
När gäller dagens custom shop, kan jag egentligen bara uttala mig 10 år bakåt i tiden - men plöjt igenom ett par tjog R9 främst 2001-2007 (och enstaka 90-talare). Många av dessa custom shops var bra instrument men fortfarande av helt annan karaktär än de 50-talare (och en sunburst 1960) jag haft turen att få spela.

Personligen tror jag odlad mahogany jämfört med naturligt gammalt trä är en av förklaringarna. Lim är en annan. Vet inte om brazilian rosewood är så viktigt mer än för konceptet. Det närmsta vintage gibson man kan hamna idag är via någon byggare tror jag


23 Oct 2016, 20:00
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: köpt mig gibson
Mike Leaf wrote:
oldieboy wrote:
Bojen borde ha en kategori "gamla gitarrer men inte vintage".
Skulle va kul med en äkta vintagekategori innehållande martins, gibson och fendergitarrer samt gamla tweed och blackface och gamla marshalls etc. utan allt "brus".


problemet är att det går 2 veckor ibland utan nya inlägg i detta forum, de flesta som håller på med dessa prylar är 'off line' tyvärr


Håller med. Det är ett vanligt misstag att små webbforum gör alltför många kategorier som inte får så många inlägg. Då är det bättre med en eller väldigt få generella forumavdelningar där det blir en rolig blandning av inlägg och mera aktivitet.


03 Nov 2016, 11:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.