View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 09:20



Reply to topic  [ 23 posts ] 
När är bäst säljläge? Fender Strata -64. 
Author Message
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post När är bäst säljläge? Fender Strata -64.
Jag funderar på om det är bättre och sämre säljlägen för Vintage-grejer olika årstider? Vad säger ni om det?

Jag ska hjälpa en kompis att sälja en Strata -64 och vill såklart få ut så mycket som möjligt för den. Jag återkommer troligen i ämnet för värderingstips.
Det är i alla fall en Sunburst med halsstämpel 2 AUG 64 B.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


Last edited by Sustain on 05 Nov 2015, 14:43, edited 2 times in total.



03 Nov 2015, 12:30
Profile WWW

Joined: 05 Feb 2012, 20:22
Posts: 187
Post Re: När är bäst säljläge?
Det är nog lika dåligt säljläge för samtliga årstider.

Marknaden för vintage är riktigt dålig just nu, det spelar egentligen ingen roll vad dina prylar är värda när det inte finns någon som vill köpa. Problemet är att få inser att en värdering inte är konstant utan styrs av efterfrågan, sedan sitter de och surar över att deras gitarr minsann är värderad till 125.000:- för 15år sedan och kommer inte säljas billigare. Sådant förstör marknader.


03 Nov 2015, 13:15
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: När är bäst säljläge?
Det är aldrig läge att sälja såna maskiner.
Inte sedan 2008 i alla fall.
Utbudet är stort och folk är fattiga.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


03 Nov 2015, 13:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: När är bäst säljläge?
Vårkanten eller höst runt. Tiden för mässorna i så fall. Pre cbs strator har lidit svårt av prisraset kanske för att det var musiker som köpte. Byten går ju annars bra fortfarande.

_________________



03 Nov 2015, 19:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: När är bäst säljläge?
Nåt jag tycker är konstigt är att när priserna faller så faller också efterfrågan. När priserna är höga så vill fler ha köpa, måste bero på att de ger mera "status" när de är dyrare på nått sätt. Det dyrare är mera begärligt kontra det billigare som man kan köpa lättare.

Borde ju vara tvärtom vill man ha en gammal gitarr så är det ju köpläge då det är låga priser vilket borde medföra att efterfrågan borde bli större.


04 Nov 2015, 08:26
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: När är bäst säljläge?
Angående pris och efterfrågan. När något är tillräckligt dyrt med någorlunda stabilitet i "marknadsvärdet" finns alltid dom som köper i ren spekulation. En prominent finanstidning hade ju en LesPaul på omslaget för tiotalet år sedan som exempel på "bra penningplacering". Alltså att musikaliskt ointresserade finansjeppar skulle köpa en elgitarr för att placera pengar. Samma sak med vin förmodligen. Eftersom "samlarviner" kan ha ett högt pris ska man alltså köpa, trots ointresse för vin, för att casha in senare. Dagens bostadsmarknad sägs försvåras av att folk med pengar köper insatser och t.o.m hus i ren spekulation för andrahandsuthyrning och bidrar till att trissa upp priserna.
När marknadspriser sjunker eller blir osäkra försvinner många kortsiktiga spekulanter.


04 Nov 2015, 14:51
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: När är bäst säljläge?
rifle wrote:
Nåt jag tycker är konstigt är att när priserna faller så faller också efterfrågan. När priserna är höga så vill fler ha köpa, måste bero på att de ger mera "status" när de är dyrare på nått sätt. Det dyrare är mera begärligt kontra det billigare som man kan köpa lättare.

Borde ju vara tvärtom vill man ha en gammal gitarr så är det ju köpläge då det är låga priser vilket borde medföra att efterfrågan borde bli större.


Det handlar snarare om lättillgängliga krediter.
När det är lätt att låna pengar rusar priserna.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


04 Nov 2015, 17:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: När är bäst säljläge?
rifle wrote:
Nåt jag tycker är konstigt är att när priserna faller så faller också efterfrågan. När priserna är höga så vill fler ha köpa, måste bero på att de ger mera "status" när de är dyrare på nått sätt. Det dyrare är mera begärligt kontra det billigare som man kan köpa lättare.
.



Ja det har väl med trender också att göra, har också mätrkt detta. åtminstone stiger inte intresset när priserna sjunker.

Sen är det ju så att investeringsmomentet försvinner lite när priserna går ner, om man inte som du är säker på att de ska gå upp igen, inte så många som kastar in 100 papp på en strata på samma sätt som innan när man ladrig historiskt sett en nedgång.

En vintagehandlare sa till mig att när nån vart i TV på bästa sändningstid med tex gammal sliten Firebird så ringet det i telefon dan efter med folk som undrar om han har dom, kan fixa vad dom kostar osv.

Ett tag skulle ALLA ha SG osv , även i Mellon var det gamla ex på scen i flera nr

_________________



Last edited by Mike Leaf on 04 Nov 2015, 19:39, edited 1 time in total.



04 Nov 2015, 19:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: När är bäst säljläge?
.

_________________



04 Nov 2015, 19:39
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: När är bäst säljläge?
Det går alltid att sälja pre cbs strator. Det finns alltid folk som efterfrågar vintage gurkor som ser bra ut, låter bra och är bra att spela på. Hur snabbt gitarren säljs baseras helt på vilket pris ni bestämmer er att sätta på gitarren. Vill du ha så mycket som möjligt för den så kan du begära 150K för den, men då får du vara bered på att vänta ett par år innan den säljs.( förutsatt att den är 100% original ) Vill ni ha den såld inom en snar framtid får ni sätta ett betydligt lägre pris.

Och pga intresse, har du en bild på Stratan?


05 Nov 2015, 02:16
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: När är bäst säljläge?
Lite fakta om gitarren i fråga:
Ägaren, en hobbymusiker, köpte den ny, jag tror 1965, till något rabatterat pris p.g.a. en skada på nedre hornet.
Den är aldrig ombandad, aldrig bandslipad. Banden har en hel del gropar men gitarren är fullt spelbar.
Den är rejält, naturligt relicerad, alltså sliten, aldrig omlackad eller åtgärdad på något sätt vad gäller finishen.
Tyvärr saknas en del saker, mest för att ägaren är en hygglig prick som lånade ut gitarren under några år, jag tror på 80-talet. Då försvann t.ex. väskan och stallmicken, och de har inte stått att återfinna sedan.
Det är bytt potar och omkopplare. Omkopplaren med knopp finns kvar, troligen även någon av potarna. Två originalrattar finns lösa, så även bakplattan.
Stallsadlarna är också bytta, men originalen finns kvar. Tyvärr är en skruv för intoneringen av.
Svajarmen är borta.
En del skruvar för pleka och bakplatta saknas, såklart.
Ett par proffsgitarrister har provat den och anser den vara ett bra intrument. En, som även är tekniker, hade nyligen jobbat med en 63:a och den var inte alls lika bra menade han.
Jag plockade nyss fram den efter några månaders isolering i ett case, och den stämmer "perfekt". Den har en härlig akustisk klang, sådär "morrigt" resonant, om någon förstår vad jag menar med det. En inspirerande känsla.
HasseA här på Bojen har också provat den, och han hade svårt att släppa den ifrån sig.


Attachments:
DSC_2856ea.jpg
DSC_2856ea.jpg [ 238.41 KiB | Viewed 13106 times ]
DSC_2857ea.jpg
DSC_2857ea.jpg [ 237.65 KiB | Viewed 13106 times ]
DSC_2870ea.jpg
DSC_2870ea.jpg [ 241.24 KiB | Viewed 13106 times ]
DSC_2859ea.jpg
DSC_2859ea.jpg [ 225.76 KiB | Viewed 13106 times ]
DSC_2718ea.jpg
DSC_2718ea.jpg [ 220.7 KiB | Viewed 13106 times ]

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm
05 Nov 2015, 12:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: När är bäst säljläge?
Några frågor av ren nyfikenhet: Varför ska han sälja? Minns han var han köpte den och vad den kostade en gång i tiden? Vad är det för stallmick som sitter på? Och vad har han spelat för slags musik på den?


05 Nov 2015, 14:13
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: När är bäst säljläge?
Gick en tidigare i år i ungefär samma skick för 40-45k.
Tror inte att den privata marknaden i Sverige kommer att gå mycket över det nu.
Speciellt inte nu med en regering som saknar förtroende och en ytterst osäker ekonomi med stor risk för bostadskrasch.

Det är nog byte/delbyte för att få ut full potential.

Hade det varit slab så hade läet varit lite annorlunda.
Finns inget på en 64 som är speciellt på det sättet.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


05 Nov 2015, 14:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: När är bäst säljläge?
lpstd wrote:
Några frågor av ren nyfikenhet: Varför ska han sälja? Minns han var han köpte den och vad den kostade en gång i tiden? Vad är det för stallmick som sitter på? Och vad har han spelat för slags musik på den?

Som du säkert förstår, så är han lite till åren. Nu spelas det på PRO och mest bas. Favoritgitarren är dessutom en BaCH 335:a. ;-)
Gitarren köptes ny i Hagströms-butiken i Gävle, troligen våren -65. Priset var enligt minnet 2.300:- minus 50:- för skadan enligt bild nedan.
Jag vet inte om han spelat nå'n särskild musik, det har nog varit blandat, och inte så mycket.
Gitarren var som sagt utlånad, i flera år, största delen under 70-talet till början av 80-talet.
Jag vet inte vad det är för stallmick, men den är betydligt hetare än originalmickarna, 12,8 kOhm resistans. Se bild för ev. identifikation.


Attachments:
P2190243ea.jpg
P2190243ea.jpg [ 121 KiB | Viewed 13072 times ]
DSC_2881s.jpg
DSC_2881s.jpg [ 144.29 KiB | Viewed 13072 times ]

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm
05 Nov 2015, 16:29
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: När är bäst säljläge? Fender Strata -64.
Det var en kostsam utlåning... :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


05 Nov 2015, 16:37
Profile

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: När är bäst säljläge?
Sustain wrote:
Lite fakta om gitarren i fråga:

Det är bytt potar och omkopplare. Omkopplaren med knopp finns kvar, troligen även någon av potarna. Två originalrattar finns lösa, så även bakplattan.
Stallsadlarna är också bytta, men originalen finns kvar.

Tack för bilderna. Till att börja med kan du sätta på så mycket original delar som du har kvar som möjligt. Har du något case till den?

Haraldrig wrote:
Gick en tidigare i år i ungefär samma skick för 40-45k.
Tror inte att den privata marknaden i Sverige kommer att gå mycket över det nu.
Speciellt inte nu med en regering som saknar förtroende och en ytterst osäker ekonomi med stor risk för bostadskrasch.

Det är nog byte/delbyte för att få ut full potential.

Hade det varit slab så hade läet varit lite annorlunda.
Finns inget på en 64 som är speciellt på det sättet.

Nästa gång du ser en Strata för 40-45K så hör gärna av dig till mig :wink:

Även ifall det inte är en slabbord så har ni tur att det är en 64 med claydots, greengaurd och pre cbs och inte en 66.


05 Nov 2015, 21:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: När är bäst säljläge?
Stratosphere wrote:
. Hur snabbt gitarren säljs baseras helt på vilket pris ni bestämmer er att sätta på gitarren. Vill du ha så mycket som möjligt för den så kan du begära 150K för den, men då får du vara bered på att vänta ett par år innan den säljs.( förutsatt att den är 100% original )


Kanske 20 år eller mer, för den prisbilden finns inte idag för en 63-65 Sunburst strata i Sverige, som Haraldrig skrev så såldes en 64 orginal med en liten routing lagad vid stallmicken på öppen auktion för 45 tusen 2014.

Då är det nog köp/säljläge, men 150 då får det gärna vara en orginal 50-talare.

_________________



05 Nov 2015, 21:55
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: När är bäst säljläge?
Stratosphere wrote:
Nästa gång du ser en Strata för 40-45K så hör gärna av dig till mig :wink:

Även ifall det inte är en slabbord så har ni tur att det är en 64 med claydots, greengaurd och pre cbs och inte en 66.


Du missade alltså den i ungefär samma skick som såldes för 45k på öppen auktion för inte så länge sedan?

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


05 Nov 2015, 23:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: När är bäst säljläge?
Haraldrig wrote:
Stratosphere wrote:
Nästa gång du ser en Strata för 40-45K så hör gärna av dig till mig :wink:

Även ifall det inte är en slabbord så har ni tur att det är en 64 med claydots, greengaurd och pre cbs och inte en 66.


Du missade alltså den i ungefär samma skick som såldes för 45k på öppen auktion för inte så länge sedan?

Yup, tyvärr :?

Och missförstå mig inte, jag var inte sarkastisk utan uppriktig. Jag är på jakt efter en bra gitarr och kan sträcka mig upp till den prisklassen om objektet känns rätt.


05 Nov 2015, 23:24
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: När är bäst säljläge?
Stratosphere wrote:
Haraldrig wrote:
Yup, tyvärr :?

Och missförstå mig inte, jag var inte sarkastisk utan uppriktig. Jag är på jakt efter en bra gitarr och kan sträcka mig upp till den prisklassen om objektet känns rätt.


Den låg ute länge dessutom.

Jag tror att det är bra för hela vintagebranschen om priserna sjunker rejält.
Då blir det lite rotation på prylarna.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


05 Nov 2015, 23:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: När är bäst säljläge?
Haraldrig wrote:

Jag tror att det är bra för hela vintagebranschen om priserna sjunker rejält.
Då blir det lite rotation på prylarna.


Jag är tveksam, verkar dämpande på försäljningen ingen av 'gubbarna i branschen' vill ta till sig en ny prisbild.
Inte privatpersoner heller, dom väntar på att priserna ska gå upp igen

Jag tycker det varit sanslöst lite grejer till salu sista 2 åren.
Det som annonseras sär antingen högt prissatt eller säljer inte fast man går ned i pris.

Jag har lagt ned vintage personligen, bara en reflektion

_________________



06 Nov 2015, 21:16
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: När är bäst säljläge?
Mike Leaf wrote:
Haraldrig wrote:

Jag tror att det är bra för hela vintagebranschen om priserna sjunker rejält.
Då blir det lite rotation på prylarna.


Jag är tveksam, verkar dämpande på försäljningen ingen av 'gubbarna i branschen' vill ta till sig en ny prisbild.
Inte privatpersoner heller, dom väntar på att priserna ska gå upp igen

Jag tycker det varit sanslöst lite grejer till salu sista 2 åren.
Det som annonseras sär antingen högt prissatt eller säljer inte fast man går ned i pris.

Jag har lagt ned vintage personligen, bara en reflektion


Priserna i Sverige styrs i enormt stor grad av den Amerikanska marknaden, vilket den senaste tidens dollar uppgång är ett bevis på. Detta gör tyvärr marknaden i Sverige mindre flexibel och anpassningsbar. Jag har svårt att tro att folk här kommer att börja sälja prylar för mindre än vad de kostar I USA, tyvärr.


07 Nov 2015, 00:00
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: När är bäst säljläge?
Stratosphere wrote:

Priserna i Sverige styrs i enormt stor grad av den Amerikanska marknaden, vilket den senaste tidens dollar uppgång är ett bevis på. Detta gör tyvärr marknaden i Sverige mindre flexibel och anpassningsbar. Jag har svårt att tro att folk här kommer att börja sälja prylar för mindre än vad de kostar I USA, tyvärr.


Ultimat styrs den svenska marknaden av den svenska ekonomin.
I tider av politiska ambitioner att förändra ränteavdrag, införa amorteringskrav m.m kommer folk givetvis att avvakta med större inköp.


Förövrigt är det absolut bästa säljtillfället när man har en pryl som någon annan vill ha och man är ensam om att ha den prylen till salu.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


07 Nov 2015, 09:58
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.