View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 13:38



Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Förfalskningar av gamla gitarrer? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Förfalskningar av gamla gitarrer?
Ni som håller på med vintage, hur är det egentligen nuförtiden? Vågar ni köpa? Går det att sälja?

Ibland så läser man i trådar här att det är omöjligt att sälja om inte den och den namnkunnige experten över atlanten skrivit intyg att klenoden är äkta. Och så hör man om duktiga byggare som kan förfalska så att en ny gitarrer ser ut som att den är från de gyllene åren på 50 och 60-talet.

Hur ligger det egentligen till med allt sånt här?

Jag som gillar 80-tal har ju inte det problemet eftersom det mesta inte kostar så fasligt mycket att nån skulle få för sig att förfalska. Men när en gitarr kostar hundra tusen... ja hur kan någon vara säker som bara vill ha en snygg/cool/bra gammal gitarr 2015?

Nyfiken.


31 Oct 2015, 16:07
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
128 som läst och inget svar. Jag trodde detta var erat favoritämne?


02 Nov 2015, 12:58
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Svar ja på vågar köpa och svar ja på om det går att sälja.


02 Nov 2015, 13:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Det är väldigt vanligt på dyrare modeller. Lp Sb ..

Custom colour strator osv...

_________________



03 Nov 2015, 08:54
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Håller liv tråden och hoppas på fler svar med lite läsning i länkar då och då:

http://www.guitaraficionado.com/the-fak ... uitar.html


04 Nov 2015, 15:40
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Vinyljunkie wrote:
Håller liv tråden och hoppas på fler svar med lite läsning i länkar då och då:

http://www.guitaraficionado.com/the-fak ... uitar.html


Eller så struntar man i dessa gamla gitarrer och köper något roligare med mindre risk för fejk och skit.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


04 Nov 2015, 17:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Haraldrig wrote:
Vinyljunkie wrote:
Håller liv tråden och hoppas på fler svar med lite läsning i länkar då och då:

http://www.guitaraficionado.com/the-fak ... uitar.html


Eller så struntar man i dessa gamla gitarrer och köper något roligare med mindre risk för fejk och skit.


Jo... men nu är vi ju i vintage-forat...


04 Nov 2015, 17:06
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Vinyljunkie wrote:

Jo... men nu är vi ju i vintage-forat...


Fejkrisken kan väl vara en god anledning att se sig om efter något annat.
Fast å andra sidan, det viktiga är nog att folk tror.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


04 Nov 2015, 17:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Säker kanske man aldrig kan vara då det finns grymt skickliga förfalskare men...

Välj en model/årsmodell som inte är så populär, eller undvik LP från 58-60 (eller kanske t.o.m hela Gibson sortimentet från 50-början 60 talen), undvik Pre CBS Fender, så är du hyffsat säker på att det sannolikt inte finns några fake exemplar, detta om det är Fender och Gibson vi snackar om, det är ju dessa brands förfalskarna i första hand koncentrerar sig på.
Eller undvik Fender och Gibson helt och hållet, jag känner t.ex bara till ett exempel på förfalskad Ibanez från deras så kallade golden era, 75-82.
Gretch, Guild, Epi etc, är jag inte hemma på alls men jag kan tänka mig att det är ungefär som med Ibanez, inte så vanligt med förfalskningar.

Egentligen är jag nog inne på Haraldrigs spår, efter åratal av test och ägande av vintage guror så tycker jag nog att (med undantag för Gibson) att de moderna gurorna och även reissues ofta är skojigare (framförallt så är kvaliteten jämnare nu) än vintage guror.
Men även Gibson är ofta bättre nu än förr, var t.ex inne på 4S förra veckan och testade en 60 nånting, LG0 tror jag det var, och den var stendöd i jämförelse med alla nyproducerade Gibson akustiska som hängde bredvid med iofs liknande prislappar.

Men visst, när man plockar fram en gammal goding som funkar fint så är det speciellt, men det kanske är ren nostalgi.
Förra helgen spelade jag poker med ett gammalt gäng polare och hade de flesta gitarrerna framme, och alla smälte när de såg och kände på en es120 från 65, det är ju både speciellt ljud, lukt och spelkänsla i en sån, men inte nödvändigtvis bättre än en liknande nyproducerad.


04 Nov 2015, 17:59
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Haraldrig wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jo... men nu är vi ju i vintage-forat...


Fejkrisken kan väl vara en god anledning att se sig om efter något annat.
Fast å andra sidan, det viktiga är nog att folk tror.


Ekar det här?


04 Nov 2015, 18:02
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
holmis63 wrote:
Säker kanske man aldrig kan vara då det finns grymt skickliga förfalskare men...



Nä precis:

http://www.fenderforum.com/forum.html/s ... ber=761213


04 Nov 2015, 18:15
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
stötte på en som hade en fiesta röd 61 Strata.
Den var helt original enligt honom.
Jag och Boogie såg på lång väg att det inte var the real deal.
Men, varför försöka förklara för någon som spjärnar emot med en dåres envishet?
Bättre att låta honom vara lycklig.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


04 Nov 2015, 18:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
holmis63 wrote:
Eller undvik Fender och Gibson helt och hållet, jag känner t.ex bara till ett exempel på förfalskad Ibanez från deras så kallade golden era, 75-82.
Ha ha!
Har du den hemma?
Ja undvik hellre alltihop i så fall!

:D :wink: :lol: :P :roll: :mrgreen:

_________________



Last edited by Mike Leaf on 06 Nov 2015, 21:34, edited 1 time in total.



04 Nov 2015, 19:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Mike Leaf wrote:
holmis63 wrote:
Eller undvik Fender och Gibson helt och hållet, jag känner t.ex bara till ett exempel på förfalskad Ibanez från deras så kallade golden era, 75-82.
Ha ha!
Har du den hemma?
Ja undvik hellre alltihop i så fall!


Ibland är du bara så djävla otrevlig, nä, jag har den inte hemma, ditt intresse för Gibson är att ta på allvar och får icke raljeras över eller kritiseras :x
Och vad känner du när du raljerar över andras seriösa intressen, får du utlösning?


04 Nov 2015, 20:41
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Lägg ner personangreppen!

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


04 Nov 2015, 21:04
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Alltså, jag försöker svara på VJs fråga och bidra med vad jag har för erfarenhet av vintage gitarrer!
Och så blir man behandlad med nedvärderande kommentarer från någon som säger sig själv veta minimalt om det jag har lång erfarenhet av, nämligen Ibanez, jag fattar inte varför det ska vara nödvändigt, det är väl bättre att bidra med det man vet och kan istället för att förminska andras bidrag?
Då blir jag heligt förbannad, om det ska vara så, så kan ni lika gärna banna mig, då vill jag inte bidra med nåt längre :evil:


04 Nov 2015, 21:48
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Nu när det gås till angrepp hej vilt åt alla håll vill jag också bidra och vara dryg:

holmis: nu har missuppfattat allt, the golden era of Ibanez var 1987-1991. Det är därför just du bara äger EN förfalskning.

löv-micke: du är bara avundsjuk för att just ditt favoritmärke gör undermåliga gitarrer med frässkägg.

:P :P :P


05 Nov 2015, 12:51
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Nä, jag har ingen falsk Ibanez, och vilken era som är guld för ibanez får man tycka vad man vill om, mina intryck går att läsa i mitt första inlägg i denna tråd om man är intresserad.
Jag ville bara delge vad jag har för erfarenhet av vintage gitarrer, däribland Ibanez, förfalskningar och hur man möjligtvis kan undvika dem, inget annat.
Men internet är så djävla brusigt och stirrigt så jag finner snart ingen mening med att uttala mig, det landar ju liksom ingenstans ändå, inte ens när man besvarar ställda frågor, och nä, jag är inget offer, det är inte synd om mig, bara trött på att köra huvet i väggen :|


05 Nov 2015, 19:24
Profile

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Angående förfalskningar och vågar köpa/ inte köpa.
Ja jag vågar köpa vintage Fender gitarrer om allting ser bra ut. Det är näst intill omöjligt att förfalska en exempelvis pre cbs strata till 100%. Det folk försöker förfalska är custom color färger ( inte sunburst eftersom att det är ytterst få som kan göra en lyckad autentisk Fender sunburst ) och det har jag inte råd att köpa i vilket fall som helst. Så gällande Fender så kan man alltid köpa sunburst och omlackade gitarrer om man har något så när koll på läget eller visar upp instrumentet för någon som har det.

Det går ju också att köpa vintage prylar från seriösa handlare.

holmis63 wrote:
Säker kanske man aldrig kan vara då det finns grymt skickliga förfalskare men...
Efter åratal av test och ägande av vintage guror så tycker jag nog att (med undantag för Gibson) att de moderna gurorna och även reissues ofta är skojigare (framförallt så är kvaliteten jämnare nu) än vintage guror.
Men även Gibson är ofta bättre nu än förr, var t.ex inne på 4S förra veckan och testade en 60 nånting, LG0 tror jag det var, och den var stendöd i jämförelse med alla nyproducerade Gibson akustiska som hängde bredvid med iofs liknande prislappar.

Har ingen jätte erfarenhet av Gibson men när det gäller Fender så är Custom Shop enligt mig inte bättre än 50-60 tals gitarrerna. De flesta är ungefär likvärdiga med 70 tals gurkorna enligt min erfarenhet. Har dock inte prövat några Custom Shop Fenders som kostar över 30K så de kanske kan matcha även de ännu äldre prylarna.


05 Nov 2015, 21:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Jag hoppar över fjortisblajet och fortsätter på ämnet istället.

'fake' 'förfalskningar' osv är ett ganska brett begrepp när det gäller Vintagegitarrer , det finns flera olika varianter som
alla skiljer sig åt lite.

Ta Fender tex.... Vanligaste problemet är omlackningar, som görs i custom colours....
Allt kan vara orginal och omlackat , under lacken är det lagat rejält från Floyd etc..

Eller... ALLT är orginal utom kroppen som är en Repro, gammal Tokai eller nåt nyare, lackad i relicstil.

Där är man ju BLÅST på gitarren som orginal, men har ändå ett helt gäng dyra orginaldelar som motsvarar kanske 70% av gitarrens värde. Det blir helt enkelt delarnas värde som gäller. Serienr finns ju inte knappt på Fender, bara en lös platta som går att köpa på Ebay men nr och allt.


Sunburst LP... var ju en bristvara på 70-80-talen , tillverkades massor av dom i SOCAL , bla den Slash använde på AFD, fanns inga orginal att uppbringa och inga 'reissues' på den tiden. Dom är ofta märkta inuti och har en hel del avvikelser från en riktig.

Lurar ingen expert men väl en annan vanlig köpare som köper för kanske 20-30 tusen eller i västa fall mer. Ofta bra gitarrer så många tycker 'vad är problemet' ? Tja dubbla kosntaden mot värdet kanske? byggde en hel del såna här i Sverige också vid den tiden av kända snickare till kända musiker... host.

Riktiga dyrgripar, Flying V , 58-60 Sunbursts ....

Här är det lukrativt för en del bedragare att tillverka replikas utan märkning och sen hävda dessa som helt orginal, säkert ett halvdussin Bursts har avslöjats senaste åren bara på LPF, sålda ofta till rockstjärnor typ Paul Stanley....

De allra mest delikata måtten och detaljerna börjar klarna för dessa och det hjälper ju inte när nån tex tar sin 59 LP till Europa och bygger 2 exakta kopior av den. Dessa hamnade sen i England när det avslöjades.

Flying V 58-59.... Finns bara 100 av dom.... INGEN kommer tro dig om det dyker upp en ny då säkert 60-70 redan är kända.
Här krävs 'Provenance' du ska kunna bevisa dess tidigare existens bakåt i tiden med bilder kvitton etc, annars är den körd. Orginalcsset ska finnas också, Det är svårare att kopiera än gitarren.

Det är ett brett ämne som sträcker sig från att några vitala delar inte är korrekta till att träbitarna inte är det, eller alltihop är byggt hemma av en snickare i Ryssland.

Om en pre-bcs tex en 62 SLAB som ska vara orginal vid en snabb titt har kluson single line tuners (som kom 64) så tycker man kanske att det är väl ingen större sak, men fråga dig själv varför det skulle sitta 64 skruvar på en 62 strata... om de byttes på 70-talet skulle det sitta nyare eller Schallers. Kan det kanske vara så att dessa var de bästa man hade i lådan när man satte ihop denna 'frankenstein' ? om så , vad är ytterligare bytt och meckat? om plketrumskyddet är bytt är det troligt att gitarren varit routad för större mickar och omlackad....

Det tänket bör man ha, speciellt på Fender som är så lätta att förfalska. ALLA mindre 'tells' som clamping holes och sånt är känt sen många år av de som håller på med detta, orginal case och hårdvara sen resten repro.....

_________________



05 Nov 2015, 21:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Om jag visste vad jag vet nu när jag började med det här musikpryls-samlande och jagandet så skulle jag i dagens läge istället satsa på en reissue, oavsett Fender eller Gibson, eller en kinesisk Ibanez artstar, eller något så billigt som t.ex en Baja Tele, beroende på vad man är ute efter, det är riktigt bra grejer.
Sen skulle jag lägga en bra peng en riktigt bra rörstärkare och sen lägga krutet på att lära mig spela gitarr brett, istället för att inbilla mig att verktygen gör musikern.
Man kan skapa sig ett precis lika bra och personligt sound med moderna eller reissue prylar som med vintage, och så blir det en massa tid över till just utövandet!


05 Nov 2015, 23:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
holmis63 wrote:
Om jag visste vad jag vet nu när jag började med det här musikpryls-samlande och jagandet så skulle jag i dagens läge istället satsa på en reissue, oavsett Fender eller Gibson, eller en kinesisk Ibanez artstar, eller något så billigt som t.ex en Baja Tele, beroende på vad man är ute efter, det är riktigt bra grejer.
Sen skulle jag lägga en bra peng en riktigt bra rörstärkare och sen lägga krutet på att lära mig spela gitarr brett, istället för att inbilla mig att verktygen gör musikern.
Man kan skapa sig ett precis lika bra och personligt sound med moderna eller reissue prylar som med vintage, och så blir det en massa tid över till just utövandet!

Ja men tyvärr vill man ha saker ibland av andra orsaker än förnuftigt resonemang. Annars skulle aldrig säljas samlarsaker dyra bilar etc. Var och en får välja. Jag spelar själv på reissues efter att ha ägt klassiker som pre cbs Strator och 50's LP mm. Tror inte någon tror man behöver en vintagegitarr för att spela bra men det ksn vara kul

_________________



06 Nov 2015, 07:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Jo men det är klart var och en får välja, jag har själv en del kvar som är kul att ha, som es120n och en 70 tals strata, och så en hel drös med Ibanezer såklart :wink:
Men inte är det dessa jag spelar på, utan just bajan jag nämnde, en nyare SG och ett par Ibanez artcores, det är faktiskt kvalitativt och teckniskt/tillverkningsmässigt bättre gitarrer i mina ögon, det är nästan alltid nåt problem med gammla prylar.


06 Nov 2015, 08:50
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
När jag skapade tråden så var det med utgångspunkten ATT det går att förfalska till 100%. Att det inte skulle gå är rent nonsens. Sen hur många det finns som KLARAR AV att utföra det är en annan fråga. En följdfråga på det är också hur många som EGENTLIGEN har kunskap nog att skriva provanance. Den närmast filosofiska frågan följer sedan på detta - vem är duktigast - förfalskaren eller experten?

Med detta sagt - hur ska en vanlig dödlig våga köpa, vare sig privat eller av en handlare?

När det gäller superrariteter som 58 flying v mm så är det klart att en köpare gör maximal research. Men en strata eller nåt som kostar plus minus 50.000 - det måste ju vara där det finns pengar att hämta utan att bli ifrågasatt.

Ganska nyligen låg det ute en pre-CBS-strata i en Facebook-grupp. Direkt så ifrågasatte folk äktheten och i synnerhet då kroppen. Då skrev säljaren att den plötsligt var "såld". Ett exempel på varför det dyker upp så få objekt till salu - de flesta har ju inte en aning om ett skit. Det är ju bara ni som har hållit på med detta i 20-30 år som har lite på benen. Vi andra vill ha en gammal gitarr med mojo men vågar inte köpa. Och så slutligen de som aldrig satt sin fot på gitarrforum, som går att lura..


06 Nov 2015, 13:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Vinyljunkie wrote:
När jag skapade tråden så var det med utgångspunkten ATT det går att förfalska till 100%. Att det inte skulle gå är rent nonsens. Sen hur många det finns som KLARAR AV att utföra det är en annan fråga. En följdfråga på det är också hur många som EGENTLIGEN har kunskap nog att skriva provanance. Den närmast filosofiska frågan följer sedan på detta - vem är duktigast - förfalskaren eller experten?

Med detta sagt - hur ska en vanlig dödlig våga köpa, vare sig privat eller av en handlare?

När det gäller superrariteter som 58 flying v mm så är det klart att en köpare gör maximal research. Men en strata eller nåt som kostar plus minus 50.000 - det måste ju vara där det finns pengar att hämta utan att bli ifrågasatt.

Ganska nyligen låg det ute en pre-CBS-strata i en Facebook-grupp. Direkt så ifrågasatte folk äktheten och i synnerhet då kroppen. Då skrev säljaren att den plötsligt var "såld". Ett exempel på varför det dyker upp så få objekt till salu - de flesta har ju inte en aning om ett skit. Det är ju bara ni som har hållit på med detta i 20-30 år som har lite på benen. Vi andra vill ha en gammal gitarr med mojo men vågar inte köpa. Och så slutligen de som aldrig satt sin fot på gitarrforum, som går att lura..



Håller med om allt.

Riktig provenance går dock inte att förfalska så lätt, om en gitarr varit i böcker osv och har dolda
kännetecken som gamla ägare känner igen, typ sånt.

_________________



06 Nov 2015, 15:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
holmis63 wrote:

Ibland är du bara så djävla otrevlig, nä, jag har den inte hemma, ditt intresse för Gibson är att ta på allvar och får icke raljeras över eller kritiseras :x
Och vad känner du när du raljerar över andras seriösa intressen, får du utlösning?


Nu hade du gott om tid Holmis att redigera ditt inlägg, det var med flit som flera inte citerade det.
Svaret är nej på båda dina påståenden och frågorna.
Får väl motvilligt lägga till en smajl gubbe även om jag lovade mig själv att sluta med dom när jag fyllde halvlek
8)

_________________



06 Nov 2015, 21:32
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Vinyljunkie wrote:
När jag skapade tråden så var det med utgångspunkten ATT det går att förfalska till 100%. Att det inte skulle gå är rent nonsens.

Vet ej om du syftade på mitt tidigare inlägg. Bara för att förtydliga mig. Visst är det möjligt att göra en 62' strata kopia till 100%, frågan är till vilken utsträckning det är värt att göra det. Att förfalska exempelvis pottar och pot coder kräver speciella instansnings verktyg och kostar förmodligen mer att göra än vad de kostar att köpa. Andra delar som förmodligen inte är värda att förfalska är plektrumskydd, stämskruvar, stallblock mm. Det som är värt att förfalska tordes främst vara hals, kropp och lack.

•Och när det gäller lacker är det nog bara ett halvdussin i världen som klarar av att göra en perfekt omlackning. Inte ens Adlib som är bäst i Sverige på Fender lacker kan göra en omlack som han själv inte skulle kunna se att det var en omlack. Och de som faktisk kan göra perfekta omlacker har som praxis att lämna en signatur eller spår, så att det går att se att det är en omlack. Sen är ju frågan förstås om andra mindre kunniga kan se dessa fel eller se skillnad på en bra Adlib lack eller en original lack, inte många skulle jag tro.
•Att förfalska halsen är inte heller lätt med dekalen, hallstämpeln claydots osv. Det går att göra om man är riktigt skicklig och kunnig vilket inte så många är.
•Att förfalska kroppen är inte jätte svårt hantverkare mässigt, dock så krävs det en hel del kunskap om fräsningar, fasningar, nailholes osv.

Så för att göra en trovärdig fejk och sedan kränga den krävs en hel del kunskap, tid, original delar som är svåra att kopiera och arbete. Och det är enbart för en model. För att tjäna stora pengar på förfalskningar så måste man systematisera dessa ( som exempelvis en viss butik i England som kopierade stärkare ) och det är ju svårt att försöka göra ett dussin 62' strator som ser likadana ut och lossas att man haft de i garderoben i 50 år.

Så min slutsats är att de Strata fejks man ser till salu är folk som inte kan så mycket om gitarrer som börjat förfalska gitarrer och missar avgörande delar. Har sett ett par sådana på blocket. Så det är alltså sådana man främst ser och inte jätte ambitiösa kopior som är omöjliga att se, då finns det andra saker som är lättare att förfalska och tjäna stora pengar på.

Dock så skall man se upp med dem som nämns ovanstående, halvfejks där bara vissa delar är utbytta. Så en gitarr som säljs som omlackad fast det inte är en original kropp, dolda reparationer, delar som är svåra att avgöra att de är bytta och bra omlacker som är svåra att skåda. Så om man inte är en expert är det lätt falla offer för dessa halvfejks som florerar på marknaden!!

Mike Leaf wrote:

Riktiga dyrgripar, Flying V , 58-60 Sunbursts ....

Här är det lukrativt för en del bedragare att tillverka replikas utan märkning och sen hävda dessa som helt orginal, säkert ett halvdussin Bursts har avslöjats senaste åren bara på LPF, sålda ofta till rockstjärnor typ Paul Stanley....

De allra mest delikata måtten och detaljerna börjar klarna för dessa och det hjälper ju inte när nån tex tar sin 59 LP till Europa och bygger 2 exakta kopior av den. Dessa hamnade sen i England när det avslöjades.

Flying V 58-59.... Finns bara 100 av dom.... INGEN kommer tro dig om det dyker upp en ny då säkert 60-70 redan är kända.
Här krävs 'Provenance' du ska kunna bevisa dess tidigare existens bakåt i tiden med bilder kvitton etc, annars är den körd. Orginalcsset ska finnas också, Det är svårare att kopiera än gitarren.

Kan inte göra annat än att hålla med, finns det miljon summor att lura till sig så finns det större resurser och marginaler. Det finns säkert ett dussin burstar och ett antal flying V som är så på pricken kopierade i varenda millimeter att inte ens en expert kan skilja den äkta från den falska.

Men en intressant pryl som jag har hört som tydligen skall vara rätt så dyr och ovanlig - än så länge - är att man kan ta bort en bit av lack från en gitarr och skicka den till ett labb för analys och då fastställa dess ålder. Det gjordes på en Flying V för ett par år sedan och analysen visade att den tidigast kunde vara från 1963 vilket är en stark indikation på att både gitarr och lack är original. Jag hoppas att denna teknik förfinas, blir billigare, vanligare och krossar alla tvivel och skit som kommit till den här annars roliga marknaden.


06 Nov 2015, 23:52
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Mike Leaf wrote:
holmis63 wrote:

Ibland är du bara så djävla otrevlig, nä, jag har den inte hemma, ditt intresse för Gibson är att ta på allvar och får icke raljeras över eller kritiseras :x
Och vad känner du när du raljerar över andras seriösa intressen, får du utlösning?


Nu hade du gott om tid Holmis att redigera ditt inlägg, det var med flit som flera inte citerade det.
Svaret är nej på båda dina påståenden och frågorna.
Får väl motvilligt lägga till en smajl gubbe även om jag lovade mig själv att sluta med dom när jag fyllde halvlek
8)


Varför skulle jag redigera det?
Det var precis vad jag menade och kände när jag skrev det, ibland så bara måste du flyta von oben alla andra här.

Du vet mycket väl att jag inte skulle äga en förfalskning, och jag blir förbannad när detta antyds, eller antyds, påstås är väl rätt ord!

Och du kan inte låta bli att håna mig så fort det handlar om ibanez, som du med all tydlighet anser icke vara värt att ens kommentera för att det inte har Gibson mojo.
Dessutom säger du själv säger dig veta noll om Ibanez, det kan väl vara av intresse att någon som har lite erfarenhet uttalar sig om detta!

Om andra vill citera så är det fritt fram, det är ett fritt forum.


07 Nov 2015, 07:05
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
holmis63 wrote:

Varför skulle jag redigera det?
Det var precis vad jag menade och kände när jag skrev det, ibland så bara måste du flyta von oben alla andra här.

Du vet mycket väl att jag inte skulle äga en förfalskning, och jag blir förbannad när detta antyds, eller antyds, påstås är väl rätt ord!

Och du kan inte låta bli att håna mig så fort det handlar om ibanez, som du med all tydlighet anser icke vara värt att ens kommentera för att det inte har Gibson mojo.
Dessutom säger du själv säger dig veta noll om Ibanez, det kan väl vara av intresse att någon som har lite erfarenhet uttalar sig om detta!

Om andra vill citera så är det fritt fram, det är ett fritt forum.


Tänk att om 30 år kommer kanske en JEM från 1987 ha samma status som en burst hos de som är födda på 90-talet.

Eller? :mrgreen:

Kanske dags att köpa upp några 87-89 Ibbor trots att det redan finns kopior på även dem :D

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


07 Nov 2015, 09:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Förfalskningar av gamla gitarrer?
Stratosphere wrote:

Men en intressant pryl som jag har hört som tydligen skall vara rätt så dyr och ovanlig - än så länge - är att man kan ta bort en bit av lack från en gitarr och skicka den till ett labb för analys och då fastställa dess ålder. Det gjordes på en Flying V för ett par år sedan och analysen visade att den tidigast kunde vara från 1963 vilket är en stark indikation på att både gitarr och lack är original. Jag hoppas att denna teknik förfinas, blir billigare, vanligare och krossar alla tvivel och skit som kommit till den här annars roliga marknaden.


Egentligen inget konstigt. Det är ju bara att leta efter specifika föroreningar i lacken.
Men, om det blir etablerat kommer givetvis någon att hitta en lösning på det också när kopian ska byggas.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


07 Nov 2015, 10:02
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.