View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 05:40



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335? 
Author Message

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Vad är ett rimligt pris på en helt original Gibson ES335 i Sunburst från mitten av 1965?
Trapeze tailpiece, nickel-stall, 1 10/16" (mitt emellan bred och smal) vid översadeln.
Original case.

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


Last edited by JoMa on 01 Nov 2015, 16:14, edited 1 time in total.



31 Oct 2015, 08:06
Profile

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
JoMa wrote:
Vad är ett rimligt pris på en helt original Gibson ES335 i Sunburst från mitten av 1965?
Trapeze tailpiece, nickel-stall, 10/16" (mitt emellan bred och smal) vid översadeln.
Original case.

I pris guiden från 2015 står följande:
Condition: low-high
•Early 65' wide neck 8,200-10,200$
•Mid 65' narrow neck 5,600-7000$
Om din hals är någonstans där i mellan tordes det vara mellan 7000-8.200$ enligt guiden.


01 Nov 2015, 15:25
Profile

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Ja det stämmer säkert i USA, men i Sverige?

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


01 Nov 2015, 16:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
JoMa wrote:
Ja det stämmer säkert i USA, men i Sverige?

Beror på vad du menar med 'värde' ?

Säljpris privat lär hamna på 30 - 35 tusen typ.

Värdera kan man göra betydligt högre om man vill

_________________



01 Nov 2015, 17:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Har du bild på den?


02 Nov 2015, 00:48
Profile

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Mike Leaf wrote:
JoMa wrote:
Ja det stämmer säkert i USA, men i Sverige?

Beror på vad du menar med 'värde' ?

Säljpris privat lär hamna på 30 - 35 tusen typ.

Värdera kan man göra betydligt högre om man vill




Ja, är det så låga priser i Sverige så är det ju inte läge att sälja nåt :(

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


02 Nov 2015, 01:05
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Jag tror att det går att få mer för den. 40 - 50 borde inte vara orealistiskt.

_________________
Gud finns inte.


02 Nov 2015, 12:45
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
DrSlim wrote:
Jag tror att det går att få mer för den. 40 - 50 borde inte vara orealistiskt.



I Sverige? Vem ska slanta det?
Man kan kanske få ut de pengarna om man är beredd att göra pengar + byte.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


02 Nov 2015, 13:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Min erfarenhet är att det planar ut med kunder vid 35 tusen om det inte är något väldigt unikt. Då blir det istället osålt.
Byten är en helt annan sak , då kan man få säkert 45-50 om man värderar bytet likadant.

En 62-63 Cherry står ju högre i värde också, det är en brytpunkt vid 1965 för nästan alla Gibson.

Realisiskt vad man kan få vid en kontantförsäljning ligger rejält lägre än 'värdering' kan vara.

Tro mig, för jag har sålt av mina vintagegitarrer senaste åren och det finns inte direkt några köpare därute längre, inte ens rockstjärnorna har ju stålar och de som har verkar köpa andra prylar än gamla gitarrer

Sätt ut annons på 49 och se vad det kommer för svar? Senast jag gjorde det på en gitarr som var värd minst 50 fick jag bud på 25 kontant.

_________________



02 Nov 2015, 21:36
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Skulle trots allt säga att runt 35K är en ganska pessimistisk värdering.

Guiden säger runt 7000$ ≈ 60.000sek för gitarren i Usa och Usa är så gott som alltid billigare än i Sverige när det kostar ca 30%+vad du betalar för gitarren att ta den till Sverige. Guidens priser baseras inte på värderingar utan på vad gitarrer faktiskt säljs för och är därför en ganska pålitlig källa.
Dock så är det ju svårt som folk nämnt att få ut max pris privat idag. Så en gitarr som idag i Sverige är värd ca 70.000K kanske säljs för 70% av värdet privat, dvs 50K.

Det tycker jag verkar mer resonligt än 50% av värdet.


05 Nov 2015, 23:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Stratosphere wrote:
Skulle trots allt säga att runt 35K är en ganska pessimistisk värdering.

Guiden säger runt 7000$ ≈ 60.000sek för gitarren i Usa och Usa är så gott som alltid billigare än i Sverige när det kostar ca 30%+vad du betalar för gitarren att ta den till Sverige. Guidens priser baseras inte på värderingar utan på vad gitarrer faktiskt säljs för och är därför en ganska pålitlig källa.
Dock så är det ju svårt som folk nämnt att få ut max pris privat idag. Så en gitarr som idag i Sverige är värd ca 70.000K kanske säljs för 70% av värdet privat, dvs 50K.

Det tycker jag verkar mer resonligt än 50% av värdet.
det är butikspriser i VGPG. USA är en annan marknad med mer snurr. Problemet är inte att den kan värderas till ett visst pris utan att det saknas efterfrågan

_________________



06 Nov 2015, 07:36
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Quote:
Senast jag gjorde det på en gitarr som var värd minst 50 fick jag bud på 25 kontant.

Quote:
Så en gitarr som idag i Sverige är värd ca 70.000K kanske säljs för 70% av värdet privat, dvs 50K.

Men, alltså, en undran: Vad betyder i så fall "är värd"? En vara är väl värd precis det som någon vill betala för den, är inte det själva definitionen på "värde" på en marknad?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


23 Nov 2015, 19:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Martin Kuhn wrote:
Men, alltså, en undran: Vad betyder i så fall "är värd"? En vara är väl värd precis det som någon vill betala för den, är inte det själva definitionen på "värde" på en marknad?


En gitarr kan värderas utifrån tidigare försäljningar, listad i VGPG eller av en värderingsman.
Det är ett värde man normal anses kunna få ut vid en försäljning över tid. Ofta också 'retail pris'
det är det värdet fdu vill och kan försäkra instrumentet för, säg tex 100 tusen för en fin Cherry 59 335 i bra skick.

Vill du sen sälja den kontant på Blocket så kommer du ev få en fraktion av det om du dessutom måste ha kontanter.
Likaså kommer gitarrhandlarn inte vilja köpa ind en till fullvärdering.

Vad 'någon är villig att betala' är ett begrepp som inte riktigt funkar på en sån liten marknad som vintagegitarrer om man inte slår ut det över en längre period.

ALLTSÅ , din gitarr som värderats till 100 tusen får du kanske 55-60 kontant för vid en privatförsäljning

De som bjuder skambud på din gitarr är ute efter ett klipp, inte betala ditt värderingspris.

Det är en hyfsad förklaring på skillnaden mellan värdering och kontantbud.

_________________



23 Nov 2015, 21:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Oct 2014, 15:21
Posts: 81
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Mike Leaf wrote:
Martin Kuhn wrote:
Men, alltså, en undran: Vad betyder i så fall "är värd"? En vara är väl värd precis det som någon vill betala för den, är inte det själva definitionen på "värde" på en marknad?


En gitarr kan värderas utifrån tidigare försäljningar, listad i VGPG eller av en värderingsman.
Det är ett värde man normal anses kunna få ut vid en försäljning över tid. Ofta också 'retail pris'
det är det värdet fdu vill och kan försäkra instrumentet för, säg tex 100 tusen för en fin Cherry 59 335 i bra skick.

Vill du sen sälja den kontant på Blocket så kommer du ev få en fraktion av det om du dessutom måste ha kontanter.
Likaså kommer gitarrhandlarn inte vilja köpa ind en till fullvärdering.

Vad 'någon är villig att betala' är ett begrepp som inte riktigt funkar på en sån liten marknad som vintagegitarrer om man inte slår ut det över en längre period.

ALLTSÅ , din gitarr som värderats till 100 tusen får du kanske 55-60 kontant för vid en privatförsäljning

De som bjuder skambud på din gitarr är ute efter ett klipp, inte betala ditt värderingspris.

Det är en hyfsad förklaring på skillnaden mellan värdering och kontantbud.



Håller helt med, talande kan också vara dessa gitarrer som är listade för "marknadspris" hos dealers som legat till försäljning utan att röra på sig sista 5-7 åren


02 Dec 2015, 09:57
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Då får man hitta på ett annat ord än värd.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


02 Dec 2015, 19:02
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Granis67 wrote:
Då får man hitta på ett annat ord än värd.


Din bil som du köpte för 75.000 , kostar 100.000 hos bilhandlaren,
handlaren vill betala dig 50.000 för den i inbyte.

En blocketkompis bjuder 35.000 för den kontant

Vad är den värd? 35,50,75 eller 100 tusen?

Eller kanske 125? för du läst det på Ebay (startbud) ?

Svara gärna rakt och utan att krångla till det, gör det enkelt som allt annat ,
vad är den värd utifrån ovan situation.

_________________



02 Dec 2015, 20:34
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Martin Kuhn wrote:
Quote:
Senast jag gjorde det på en gitarr som var värd minst 50 fick jag bud på 25 kontant.

Quote:
Så en gitarr som idag i Sverige är värd ca 70.000K kanske säljs för 70% av värdet privat, dvs 50K.

Men, alltså, en undran: Vad betyder i så fall "är värd"? En vara är väl värd precis det som någon vill betala för den, är inte det själva definitionen på "värde" på en marknad?


Vad Mike Leaf sa + följande.

Du får inte blanda ihop marknadsvärde och personligt värde. Vad jag exempelvis skulle kunna bjuda på en Picasso målning skiljer sig markant från vad andra är beredda och har möjlighet att betala.

Ett personligt värde varierar enormt mycket med utgångspunkt i ekonomi, nostalgi/traditionalism, samlande, behov osv. Ett marknadsvärde utgår ifrån vad ett större antal människor är beredda att betala för ett object och grundar sig i de flesta fall på tidigare försäljningar av liknande föremål.

Vad som gör det hela komplicerat när det gäller den Svenska vintagemarknaden är flera saker.

• Dels för att det är kapitalvaror som enbart efterfrågas av ett mindre antal människor. Det tar med andra ord längre tid att hitta rätt köpare när det finns färre köpare för en vintage gitarr än för exempelvis en Squier. Detta kan ju innebära att man får sälja instrumentet billigare för att nå ut till en större marknad.

• Marknaden i Sverige baseras på den Amerikanska marknaden vilket gör att den aldrig helt kan anpassa sig till den Svenska efterfrågan. Detta kan förstås gå både till köparens fördel och nackdel.

• Man får skilja på privat marknadspris och butikspris. Tillskillnad från de flesta privatpersoner kan en seriös butik justera till en gitarr, erbjuda service garanti och intyga att instrumentet är precis som det beskrivs när det gäller original delar lagningar och osv. Därför kommer alltid butikspriserna ligga högre än vad en privatperson kan begära för ett instrument.

Martin Kuhn wrote:
Håller helt med, talande kan också vara dessa gitarrer som är listade för "marknadspris" hos dealers som legat till försäljning utan att röra på sig sista 5-7 åren

Kan inte förstå varför ett fåtal handlare envisas med att begära 20-30% mer än alla andra. Det kan ju inte löna sig i längden.


02 Dec 2015, 22:36
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4119
Location:
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Stratosphere wrote:
Kan inte förstå varför ett fåtal handlare envisas med att begära 20-30% mer än alla andra. Det kan ju inte löna sig i längden.


Det får samma funktion som ett högt utgångspris på ebay som nån ser och tänker att min också är värd det.
Då rullar det på med högre värdering. Hur många ggr har man inte hört om folk säga att de sett en likadan gitarr som de har själv på ebay för den och den summa?

Så det är helt enkelt ett sätt att få upp priserna.


13 Dec 2015, 12:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
rifle wrote:
Det får samma funktion som ett högt utgångspris på ebay som nån ser och tänker att min också är värd det.
Då rullar det på med högre värdering. Hur många ggr har man inte hört om folk säga att de sett en likadan gitarr som de har själv på ebay för den och den summa?

Så det är helt enkelt ett sätt att få upp priserna.

Stämmer till 100%

Sen har ju folk ingen koll alls på priser/värdering i allmänhet.
Det skulle ju kräva engagemang, tid och tänkande och det
är väl en brist i den modrna människan som vill ha allting 'enkelt'

_________________



19 Dec 2015, 17:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 440
Location: Göteborg
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Prisbilden på vintage-marknaden är ovan ganska korrekt beskriven, enligt mina blygsamma erfarenheter.

Min Les Paul-SG 1961 hade ett pris på runt 30 000 dollar när det var som värst, innan 2008.
Sen föll priserna på vintage-gitarrer. Nu har det gått upp något igen i USA.

Folk brukar ibland kommentera detta, och man brukar säga att jag skulle ha passat på när det var som bäst.

Mitt svar var, och är, att då skulle jag inte ha haft någon Les Paul-SG 1961.

Samma för en ES 335 1965. Jag skulle aldrig sälja en sån gitarr, om jag hade en i min ägo. Värdet är betydligt högre än pengar.


16 Jan 2016, 16:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Wilmer wrote:
.

Folk brukar ibland kommentera detta, och man brukar säga att jag skulle ha passat på när det var som bäst.

Mitt svar var, och är, att då skulle jag inte ha haft någon Les Paul-SG 1961.

Samma för en ES 335 1965. Jag skulle aldrig sälja en sån gitarr, om jag hade en i min ägo. Värdet är betydligt högre än pengar.


Ibland är det verkligen så......... speciellt om man haft dom länge och har minnen mm kopplat

_________________



16 Jan 2016, 20:25
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Mike Leaf wrote:
Granis67 wrote:
Då får man hitta på ett annat ord än värd.


Din bil som du köpte för 75.000 , kostar 100.000 hos bilhandlaren,
handlaren vill betala dig 50.000 för den i inbyte.

En blocketkompis bjuder 35.000 för den kontant

Vad är den värd? 35,50,75 eller 100 tusen?

Eller kanske 125? för du läst det på Ebay (startbud) ?

Svara gärna rakt och utan att krångla till det, gör det enkelt som allt annat ,
vad är den värd utifrån ovan situation.


Tyvärr är jag alldeles för dåligt insatt i ekonomisk värdeteori för att ge ett bra och otvetydigt svar.

Om jag tittar på av dig givet scenario är bilen när jag köper den värd 75'. Byter jag in den hos handlaren är den enligt samma scenario värd 50'. Väljer jag att sälja den till blocketkompisen som bjuder 35' så är det värdet i den givna stunden. Bilen är i ett givet ögonblick värd det belopp som säljare och köpare kommer överens om att göra affär vid. Att invänta rätt ögonblick är en konstart i sig. Vet ej om du tycker att jag krånglar till det... :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


17 Jan 2016, 01:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Ungefärligt värde/pris gammal Gibson 335?
Granis67 wrote:

Tyvärr är jag alldeles för dåligt insatt i ekonomisk värdeteori för att ge ett bra och otvetydigt svar.

Om jag tittar på av dig givet scenario är bilen när jag köper den värd 75'. Byter jag in den hos handlaren är den enligt samma scenario värd 50'. Väljer jag att sälja den till blocketkompisen som bjuder 35' så är det värdet i den givna stunden. Bilen är i ett givet ögonblick värd det belopp som säljare och köpare kommer överens om att göra affär vid. Att invänta rätt ögonblick är en konstart i sig. Vet ej om du tycker att jag krånglar till det... :wink:


Det är ju rätt svar, den är värd olika vid olika tillfällen och i olika sammanhang och tid, därför fel att den bara är värd 35. Då har man singlat ut det absolut lägsta möjliga av ovan scenario.

OM det finns en jättestor marknad och varje objekt är exakt lika i utforming och skick, tex en aktie, då kan man tala om ett enda värde , dagspris osv.

_________________



17 Jan 2016, 16:17
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.