View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 13:24



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Gitarrmässan på Fryshuset 
Author Message

Joined: 26 Feb 2015, 23:51
Posts: 11
Post Gitarrmässan på Fryshuset
Är det bara jag som tycker att gitarrmässan på Fryshuset består av samma handlare som står på samma plats med samma gitarrer till samma priser från år till år? Händer det verkligen så lite på vintage-marknaden i Sverige? Och hur länge är det värt att hänga kvar vid för höga priser när inget uppnbarligen säljs? I princip varenda vintage-gitarr av större dignitet har hängt med så länge jag gått hit och då kan man inte låta bli att misstänka att det är felprissatt.


25 Oct 2015, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 07 Oct 2014, 15:21
Posts: 81
Post Re: Gitarrmässan på Fryshuset
Intressant, säkert som du säger om inget säljer så är det felprisat. Många dealers hoppas nog på att priserna ska stiga igen till 2008-nivåer - problemet är att den största kundgruppen för vintage blir äldre närmar sig pensionen säkert gör andra prioriteringar framåt.


25 Oct 2015, 15:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Gitarrmässan på Fryshuset
Sist jag var där typ 2012 var det typ samma prylar och utställare som 2004 , samma gitarrer.
Har slutat gå dit , men om man inte vart där tidigare så kan det kanske vara riktigt kul.

Är man spekulant på en begagnad gitarr och har cash så är det ju ett lysande tillfälle att testa en massa gitarrer och kanske köpa
en men bara knata runt, nä det känns som man gjort det för många gånger redan

_________________



26 Oct 2015, 15:11
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Oct 2015, 16:03
Posts: 141
Post Re: Gitarrmässan på Fryshuset
Henkan wrote:
Är det bara jag som tycker att gitarrmässan på Fryshuset består av samma handlare som står på samma plats med samma gitarrer till samma priser från år till år? Händer det verkligen så lite på vintage-marknaden i Sverige? Och hur länge är det värt att hänga kvar vid för höga priser när inget uppnbarligen säljs? I princip varenda vintage-gitarr av större dignitet har hängt med så länge jag gått hit och då kan man inte låta bli att misstänka att det är felprissatt.

Yup. De flesta handlarna verkar vara de samma och stå på samma ställe från år till år. Dock så får man ju inte glömma att vintage marknaden är en smal branch med få handlare, så att det flesta handlare är samma som tidigare är snarare väntat än oväntat.

Jag skulle tro att endast 5-15% av gitarrerna är samma som året tidigare. Anledningen till att det upplevs som att det är samma gitarrer från år till är väl för att folk fokuserar på de 5-15% de känner igen och glömmer bort de 85-95% som sålts. Det kan också bero på att folk inte kommer ihåg exact vad de såg året innan, kanske såg de en 63' Sunburst Strata året innan och tror att 65' Sunburst Stratan ett år senare är densamma som inte blivit såld, eller så såg de en 68 Les Paul året innan och tror att 58 Les Paulen ett år senare är densamma etc etc.

Anledningen till att vissa gitarrer står kvar från år till år kan bero på flera saker,
1: dels så säljs inte gurkor för 100K+ varje dag utan det tar kanske flera månader innan rätt person hittar rätt gitarr,
2: dels så har dollarn gått upp med 25% i år vilket också har fått värdet på gitarrerna att gå upp med ca 25% i Europa, vilket stävjar försäljningen
3: och dels så är vissa gitarrer som du säger satta på en dröm nivå.


29 Oct 2015, 00:19
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Gitarrmässan på Fryshuset
Stratosphere wrote:
Henkan wrote:
Är det bara jag som tycker att gitarrmässan på Fryshuset består av samma handlare som står på samma plats med samma gitarrer till samma priser från år till år? Händer det verkligen så lite på vintage-marknaden i Sverige? Och hur länge är det värt att hänga kvar vid för höga priser när inget uppnbarligen säljs? I princip varenda vintage-gitarr av större dignitet har hängt med så länge jag gått hit och då kan man inte låta bli att misstänka att det är felprissatt.

Yup. De flesta handlarna verkar vara de samma och stå på samma ställe från år till år. Dock så får man ju inte glömma att vintage marknaden är en smal branch med få handlare, så att det flesta handlare är samma som tidigare är snarare väntat än oväntat.

Jag skulle tro att endast 5-15% av gitarrerna är samma som året tidigare. Anledningen till att det upplevs som att det är samma gitarrer från år till är väl för att folk fokuserar på de 5-15% de känner igen och glömmer bort de 85-95% som sålts. Det kan också bero på att folk inte kommer ihåg exact vad de såg året innan, kanske såg de en 63' Sunburst Strata året innan och tror att 65' Sunburst Stratan ett år senare är densamma som inte blivit såld, eller så såg de en 68 Les Paul året innan och tror att 58 Les Paulen ett år senare är densamma etc etc.

Anledningen till att vissa gitarrer står kvar från år till år kan bero på flera saker,
1: dels så säljs inte gurkor för 100K+ varje dag utan det tar kanske flera månader innan rätt person hittar rätt gitarr,
2: dels så har dollarn gått upp med 25% i år vilket också har fått värdet på gitarrerna att gå upp med ca 25% i Europa, vilket stävjar försäljningen
3: och dels så är vissa gitarrer som du säger satta på en dröm nivå.


Nä, vi som har varit med ett tag och många mässor vet att 90% av gurorna är samma.
Det vanligaste är att de snurrar runt bland handlare så en 56 LP Junior som stod hos Nisse förra året står hos Pelle i år.

I 9 av10 fall är det billigare att ta en resa till USA och köpa gura där (bättre utbud + semester är double win).

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


29 Oct 2015, 01:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Gitarrmässan på Fryshuset
Stratosphere wrote:
Jag skulle tro att endast 5-15% av gitarrerna är samma som året tidigare.

Då tror du fel, om du vänder på det förhållandet så blir det mer rätt.

Ingen som köper hårt längre sen Fagerstapojkarna blev blacka.

_________________



29 Oct 2015, 21:39
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Gitarrmässan på Fryshuset
Mike Leaf wrote:
Stratosphere wrote:
Jag skulle tro att endast 5-15% av gitarrerna är samma som året tidigare.

Då tror du fel, om du vänder på det förhållandet så blir det mer rätt.

Ingen som köper hårt längre sen Fagerstapojkarna blev blacka.



Och de handlade ju det mesta utomlands.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


29 Oct 2015, 23:16
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.