View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 12:39



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Värdering av moddad Fender Telecaster Custom från 70-talet 
Author Message

Joined: 21 Jan 2008, 15:16
Posts: 133
Post Värdering av moddad Fender Telecaster Custom från 70-talet
Hej!

Jag köpte en Fender Telecaster Custom i början på 90-talet (tror det var 1993) av en kille som då jobbade på Smålands Musikvaruhus i Nässjö. Han som ägde gitarren då hade av nån anledning valt att få kroppen moddad från en custom till en standard tele för han ville ha andra mickar och tre mickar istället för två . Denna mod gjordes av Åke Björnstad (Gitarrmakaren) i Göteborg. Han omlackerade även kroppen från svart till mörkt vinröd (hans sista lackeringsjobb enligt Åke). När jag flyttade till Göteborg för 13 år sen gick jag till Åke och visade upp gitarren för att få det hela bekräftat, och storyn stämde. Det är alltså originalkroppen som fortfarande sitter på gitarren. Jag bad också Åke att sätta tillbaka originalmickarna i den (vilket lämnade ett tomt mickhål som ni ser eftersom originalet ju bara har två mickar. Som ni ser på bilderna har jag också volym- & tonknappar och pickup-selector kvar från originalkroppen (innan den moddades om). Originalcase och instruktionsbok likaså. Tyvärr hittar jag inte custom-plektrumskyddet.

Mer info... På halsen står det följande:
PAT. 2,573,254 3,143,028

Har kollat lite olika forum och den verkar vara från 1973 eller 1975.

Fråga: Vad kan en sån här gitarr tänkas ha för värde? Jag spelar knappt på den längre så funderar på att eventuellt sälja den. Tack på förhand!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


17 Sep 2015, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Värdering av moddad Fender Telecaster Custom från 70-tal
Halsen är alltså orörd? Skulle tippa ett pris runt 10 k för den i befintligt skick.

_________________



19 Sep 2015, 18:27
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jan 2008, 15:16
Posts: 133
Post Re: Värdering av moddad Fender Telecaster Custom från 70-tal
Mike Leaf wrote:
Halsen är alltså orörd? Skulle tippa ett pris runt 10 k för den i befintligt skick.


Ja, halsen ska vara orörd. Har fått två PM med samma värdering så jag antar att det stämmer rätt bra. Kanske lägger ut den till försäljning då. Byten kan också vara intressant. Lite sugen på nån gammal Gretsch. En Streamliner t ex. :)


19 Sep 2015, 23:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.