View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 13:12



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Routa Deluxe 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Routa Deluxe
Hur mycket kommer jag ångra mig om jag routar en -73 Deluxe för humbucker?
Berätta åt mig så jag släpper tanken!


11 Aug 2015, 15:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Routa Deluxe
Det finns ett talesätt som säger att man inte ångrar det man gjort utan bara det man inte gjort. Detta gäller dock INTE då man fräser i en gammal Gibson.


11 Aug 2015, 16:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Routa Deluxe
Vad är det för skick och orginalitet i övrigt? Och sitter det inte redan Humbuckers i den orginal.

_________________



11 Aug 2015, 18:12
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Routa Deluxe
Hur länge har du ägt den och låtit bli att spela på den för att det inte låter fullstora humbuckers om den?
Själv hade jag ångrat mig redan innan det blev gjort eller snarare aldrig kommit på tanken eftersom jag tycker att minihumbucker låter minst lika bra.
Iofs kan en minis från den tiden vara föör klena, då kan man ju byta till något nytillverkat. Finns ju en massa lindare som får till det där Zhangbucker har förresten en minihumbucker som ska låte åt PAF-hållet.

Men det kanske är det visuella du vill åt?


11 Aug 2015, 18:29
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Routa Deluxe
Du kommer ångra det resten av livet, varje dag och sekund :wink:
Allvarligt, du kan säkert vänta med en fullsize-humbucker LP tills du sparat ihop till en, så har du 2 godingar och ingen ångest (för routingen i alla fall)!
Jag har haft olika ljudideal som förevändning för att skaffa mig en liten samling, jag måste ju ha en rosewoodstrata också, den låter ju helt annorlunda jmfrt med en lönn :mrgreen:


11 Aug 2015, 18:48
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: Routa Deluxe
Mike Leaf wrote:
Vad är det för skick och orginalitet i övrigt? Och sitter det inte redan Humbuckers i den orginal.

Idag P90, bytta stämskruvar, skallens framsida är nog omlackad saknar dessutom les Paul loggan, nåt kanske hänt med huvudet, ombandad. Så ej originalgura.


11 Aug 2015, 18:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2105
Post Re: Routa Deluxe
Seymor Duncan har fräcka minihumbuckers i tre olika smaker. De heter 1,2 och 3 passande nog. Det ÄR skitfräckt med minihumbuckers! SPANK! :D

_________________
##################


11 Aug 2015, 19:23
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: Routa Deluxe
Michael wrote:

Men det kanske är det visuella du vill åt?


Dels är det visuella stor grej men humbuckers är alltid den trevligaste micken för mig.


12 Aug 2015, 07:58
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Routa Deluxe
Äh, bara sätt fräsen i den. Ev värdeminskning blir ändå mindre än på exempelvis ett nyköpt instrument. Du har dessutom en gitarr du gillar att lira på.


12 Aug 2015, 08:22
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: Routa Deluxe
Michael wrote:
Äh, bara sätt fräsen i den. Ev värdeminskning blir ändå mindre än på exempelvis ett nyköpt instrument. Du har dessutom en gitarr du gillar att lira på.


Haha den kommentaren gjorde mig sugen att inte göra det, konstigt nog :mrgreen:
Den hade varit sjukt grym med humbuckers.
Man har väl för lite att göra och därför börjar man fundera på nåt sånt här.


12 Aug 2015, 08:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2105
Post Re: Routa Deluxe
Du måste köpa en till som har humbuckers och sätta in minihumbuckers i deluxen!

Duncan SM-2: http://www.seymourduncan.com/products/e ... stom_mini/

SM-1 = "vintage"
SM-3 = hot

Jag har två guror både med Gibsons och Seymors och SPANK är ordet! Johnny Winter (RIP) körde ju länge på Firebirds just för att de låg mittemellan hums och singlecoils.

(Jag är inte sponsrad av Seymor - önskar jag vore)

_________________
##################


12 Aug 2015, 08:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: Routa Deluxe
valvetubes wrote:
Du måste köpa en till som har humbuckers och sätta in minihumbuckers i deluxen!

Duncan SM-2: http://www.seymourduncan.com/products/e ... stom_mini/

SM-1 = "vintage"
SM-3 = hot

Jag har två guror både med Gibsons och Seymors och SPANK är ordet! Johnny Winter (RIP) körde ju länge på Firebirds just för att de låg mittemellan hums och singlecoils.

(Jag är inte sponsrad av Seymor - önskar jag vore)



Minihums är nog inget som kommer sättas i guran då gillar jag P90 bättre.


12 Aug 2015, 08:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Routa Deluxe
Tja, det är ju inte den heliga graalen av vintagegitarrer, orginalmickar redan väck och fler meck på den. Om du ska äga den ett tag framöver och vet att du inte kommer ångra det så kan man ju förvisso routa den utan dåligt samvete.

Det är klart att det kostar några tusen att få det proffsigt gjort, några tusen till att skaffa stora HB och sen blir den kanske marginellt värd mindre efter , men kanske mer lättsåld om du skulle få för dig det. Finns en speciell kundgrupp som just gillar dessa routade 70-75 modeller med mahognyhals och stora PAF-liknande mickar. Det blir som ett substitut för en 57-58 GT om man inte vill ha en nyare reissue utan en gammal sliten gitarr

Hade den varit helt orginal från början skulle jag nog tvekat lite, då känns det som man våldför sig på den.

Kanske är en kostnad totalt på 10k inkl tapp i värde att göra detta, så du får fråga dig om det är värt det.

_________________



12 Aug 2015, 09:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Routa Deluxe
holmis63 wrote:

Allvarligt, du kan säkert vänta med en fullsize-humbucker LP tills du sparat ihop till en, så har du 2 godingar och ingen ångest (för routingen i alla fall)!


Finns ju inga 68-75 såna med fullstora HB , när det kom sent 75-76 så var det ju lönnhals.
Så då får man leta efter en som redan är moddad, men den kanske inte känns lika bra i övrigt.

Annars en bra idé. Sparat ihop ha....

_________________



12 Aug 2015, 09:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: Routa Deluxe
Det svåra med att hitta en redan routad är att hitta en man gillar.
Se rätt ut helst en GT och kännas rätt och inte till en -69as prislapp.


12 Aug 2015, 10:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3352
Location:
Post Re: Routa Deluxe
Mike Leaf wrote:
Tja, det är ju inte den heliga graalen av vintagegitarrer, orginalmickar redan väck och fler meck på den. Om du ska äga den ett tag framöver och vet att du inte kommer ångra det så kan man ju förvisso routa den utan dåligt samvete.

Det är klart att det kostar några tusen att få det proffsigt gjort, några tusen till att skaffa stora HB och sen blir den kanske marginellt värd mindre efter , men kanske mer lättsåld om du skulle få för dig det. Finns en speciell kundgrupp som just gillar dessa routade 70-75 modeller med mahognyhals och stora PAF-liknande mickar. Det blir som ett substitut för en 57-58 GT om man inte vill ha en nyare reissue utan en gammal sliten gitarr

Hade den varit helt orginal från början skulle jag nog tvekat lite, då känns det som man våldför sig på den.

Kanske är en kostnad totalt på 10k inkl tapp i värde att göra detta, så du får fråga dig om det är värt det.


Fast jag tror inte att det blir så dyrt. Om du plockar ur mickarna själv och lämnar den till "fräsaren" utan strängar (d v s utan stall och stränghållare son förstås ramlar av när man tar av strängarna, så borde det väl inte ta en gitarrmek mycket mer än en timme att göra fräsjobbet om du sedan monterar mickar och micksargarna själv. Vi ska fräsa om en eller två Gibsöner med P90-kaviteter för att räta upp mickarna mot strängarna. Jag ska ta tiden och se hur lång tid det tar. (Nej, vi är inga proffs och tar inte emot jobb på andra gitarrer.)

/CM


29 Aug 2015, 17:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Routa Deluxe
CarlM wrote:


Fast jag tror inte att det blir så dyrt. Om du plockar ur mickarna själv och lämnar den till "fräsaren" utan strängar (d v s utan stall och stränghållare son förstås ramlar av när man tar av strängarna, så borde det väl inte ta en gitarrmek mycket mer än en timme att göra fräsjobbet om du sedan monterar mickar och micksargarna själv.
/CM


Om man ska göra det riktigt så fyller man upp de gamla kaviteterna med mahogny och sen fräser ut de nya på rätt ställe.
Det ska sen se ut som fabriksgjort.

Det gör du nog inte på en timme.

Sen finns det ju såklart andra sätt också, men du måste ju tillföra trä för där skruvarna från sargarna ska sitta i.

_________________



30 Aug 2015, 09:22
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.