View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 04:15



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Dynacord DA20 funderingar 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Nov 2004, 23:31
Posts: 613
Location: Stockholm
Post Dynacord DA20 funderingar
Kom på att jag har en gammal Dynacord som aldrig riktigt fungerat. Jag ställde den i källaren för måna år sedan. Nu har jag en Fender Excelsior som jag aldrig använder, det är ju onödigt att ha två förstärkare som inte används.
Så jag gick ner i källaren och tittade till förstärkaren, jo då. Under blomlådor och diverse bråte stod den med en sopsäck över sig som skydd. Eftersom den är inte startad på ett bra tag och när den väl var igång sist så fungerade den bara till 60%, kanaler som inte fungerade, etc.
Kostnaden för att få den i fungerande kondition lär rusa iväg.

Min tanke är då, jag har en Klein & Hummel Telewatt förstärkare ståendes i gömmorna. Varför inte slita ur förstärkardelen ur Dynacorden och använda lådan som högtalarlåda. Frågan är vad jag ska göra. Sälja Fendern, renovera Dynacorden, riva ut förstärkaren och göra en högtalarlåda av den eller sälja rubbet då jag troligen aldrig kommer spela i ett band.

Några förslag på vad jag ska göra?

Image

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen
The Rocketmen Sampletons


03 Aug 2015, 00:18
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Dynacord DA20 funderingar
Hej
Låt Racing på detta på rörforum uttala sig.
Han har ju reparerat o modifierat ett antal "tyska" gitarrförstärkare från 60-70 talet.
Bla annat Dynacord, gör ett "sök" på Rörforum så kan du sannolikt hitta hans beskrivningpå hans jobb med Dynachord.
/Kalle
PS Hittade också denna gamla tråd om ombyggnad av DA20
http://www.ljudbojen.se/viewtopic.php?f ... 5&start=30


07 Aug 2015, 09:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord DA20 funderingar
Tack Kalle.
Kort summerat tycker jag du skall låta bli. DA maskinen i sig är det kanske inget jättevärde i,men den marknaden är i vart fall i ganska kraftig rörelse i Tyskland. Lär mao nå hit tids nog. Modda i sig,vilket jag ju gör mkt,förefaller inte påverka priserna direkt negativt iaf. Säkerligen beroende på att dessa maskiner inte låter rocknroll i ngn större mängd som de står.
Klein&Hummeln i sin tur tycker jag du skall se som ett rent mod projekt och då ett sådant med ngr av de mest förnäma hardparts som går att uppbringa. K&H är enkelt summerat RIKTIGT bra skit rent tekniskt. Dilemmat ligger i att det från början är en form av PA historia, vilket då behöver hanteras om det skall bli rytande gitarrmaskin av det. Ngt som i min bok är VÄL värt besväret.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Aug 2015, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Nov 2004, 23:31
Posts: 613
Location: Stockholm
Post Re: Dynacord DA20 funderingar
Tackar för tankarna Racing!

Det lutar åt att Fendern går iväg på försäljning och jag tar upp Dynacorden ur källaren. Om inte annat så har jag alltid gillat "resväske"-designen på Dynacorden. Sedan om jag lämnar in den på renovering, det lär visa sig. Fast det lär väl bli astronomiska summor då.

Då jag inte spelar någon musik som kräver stora förstärkare, jag använde max 1/4 av Fenderns volym. Kanske någon gång pluggar in en bas med, men aldrig på höga volymer.

Det som vore skoj med Dynacorden vore att hitta ett tillhörande eko. Bara så jag kan använda förstärkaren för att kunna, dels plugga in hel gitarrorkester. Men även att få riktigt eko på det hela.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen
The Rocketmen Sampletons


17 Aug 2015, 00:54
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.