View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 11:57



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Greco super sound 70s 
Author Message

Joined: 23 Jan 2009, 21:15
Posts: 86
Location: Haninge, Sthlm
Post Greco super sound 70s
Hur många stratanördar har vi på detta forum?

Suktar lite på en äldre Greco super sound-strata från 70-talet. Har ni några erfarenheter? Av det lilla jag läst så är väl alla modeller över Se-500 välbyggda gitarrer? Står lite mellan en sådan eller plocka ihop en allparts-strata. Men då springer prislappen iväg. Vad säger folket om Greco?

_________________
/Hampus Fougner


10 Jun 2015, 18:04
Profile WWW

Joined: 08 Dec 2010, 18:22
Posts: 136
Location:
Post Re: Greco super sound 70s
Jag äger själv 3stycken och jag kan bara säga att det är super goa gitarrer men man vill helst kolla under plekan så man vet vad man får för det finns många hopplock på marknaden.Jag har en se 700 77 early sixties en se 500 79 super sounds och en se 600 79 super sound


28 Jun 2015, 18:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Jul 2008, 21:52
Posts: 66
Location:
Post Re: Greco super sound 70s
Är du efter en greco tillverkad på 70-talet?
Eller en 70-tals model (stort huvud) tillverkad av greco?

Hursom, på 70-talet verkar de flesta greco strator varit tillverkade av matsumoku fabriken.
Från runt 1979 fram till 1982 (fram till fender japans födelse) så tog fujigen fabriken över.

Personligen anser jag att de gitarrerna tillverkade på fujigen är mer åttråvärda.
Dels pga av byggkvalitet, mekanik, elektronik men också pga deras retro-trogna design.
Med det sagt så har ju matsumoku plankorna en väldigt skön vintage känsla de med

Jag har föresten en Greco Super Sound (litet huvud) i sunburst byggd av fujigen som jag funderar lite på att sälja.


01 Aug 2015, 08:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Jun 2013, 10:02
Posts: 97
Post Re: Greco super sound 70s
Har nånting som SKULLE kunna vara en -79 Super Sound som är en av de mest speciella gitarrer jag haft. Jag köpte den för en styver (under tretusen), den är extremt sliten (vi snackar playwear, banden är gropiga upp till 14e - nån har spelat skiten ur den under mycket lång tid) kom med en märklig samling längst-ner-i-skrotlådan-mikar, halsplattan är utbytt så serienumret är väck osv osv. Har ingen aning om om kroppen (med hel mässingsskärm man mest ser i lite äldre highenders – kombinerad med pancake!) och lönnhalsen (med litet huvud med Hand Crafted-dekal, vilket ska vara före 1980)) egentligen hör ihop. Den kom med -79-kodade potar som skulle kunna vara original, men jag vet inte. Måste testa lacken, men jag tror inte det är nitro. Plasten är fint fejdad, plekrumskyddet är rosabeige och skitsnyggt.

Och det bor nån sorts ande från Fenders 50-tal i den. När jag fick den hade den 08-strängar, setup och intonation var väl sådär, men jag kunde fan inte sluta spela på den. Det är den akustiskt mest resonanta Strata jag nånsin hållit i och till och med med skitmikar lät den okej. Numera sitter ett komplett harness från en -79 SE-600 i den, med tre Maxon Excel, som ju alltid låter suveränt. Just nu är den hos gitarrdoktorn, som briefades att maxa ut den utan att banda om. Den kan behöva det, men eftersom det kostar mer än vad jag gav för gitarren bestämde jag mig för att vänta lite och känna efter. Har inte fått hem den ännu, men jag längtar.

Misstänkt HPD, alltså, men ändå, den är Greco, 70-tal och awesome.

Image


29 Oct 2015, 12:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.