View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 08:58



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Värderingsfråga Hofner Verythin 1964 
Author Message
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Värderingsfråga Hofner Verythin 1964
En bekant till min fru har denna gitarr som han eventuellt vill sälja, och han funderar på vilket pris den kan tänkas gå för idag. En Hofner Verythin 1964.

Någon som har en aning? :)

Image

Image

Image

Image

Image


02 Jun 2015, 17:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Nov 2004, 23:31
Posts: 613
Location: Stockholm
Post Re: Värderingsfråga Hofner Verythin 1964
Jag vågar mig inte på en värdering, men jag tänkte bara nämna lite historik. :D

Jag är 99% säker att det där är en Höfner 4574 och inte en Verithin. Då just Verithin modellen kallades så i storbrittanien på beställning av Selmer. De använde namn istället för modellnummer. Om det är en äkta Verithin så ska det finnas en papperslapp i ljudhålet där det står just att det är en Verithin på ettiketten. Se bilder på denna gitarr:
http://www.vintagehofner.co.uk/gallery/ ... rch90.html
Dessutom hade inte Verithin Höfners egna vibrato monterat, utan fick eftermonterade Bigsby istället för "lyra" stränghållaren. Det var 4574 modellen som hade fabrioksmonterade Höfner vibrato.

Gitarren på bilden är då 99% säkert en 4574 från 1963-1965 (*edit jag såg nu att du skrivit året 1964), det kan vara ett datum med månad och dag skrivet på lockets undersida vid stallets e-bassträng för exakt datering. Men som alltid med Höfner så är det datumet ett riktmärke då de tillverkade massor med delar och lade på lager. Så en gitarr kan ha elektronik från 1961 och en kropp från 1962. Synd att gitarren saknar plektrumskyddet.

Värde? Då det inte är en garanterad Verithin så är det lite lägre. Höfner marknaden verkar ha blivit iskall de senaste 5 åren. Så något direkt värde vågar jag mig inte på att säga då jag har sålt samtliga Höfner basar och gitarrer jag ägde för några år sedan och har tappat kollen helt. Jag var med och bidrog med information och skrev som 17 på Höfner forumen som fanns för ca 10 år sedan där bland annat Steve (som har sidan jag länkade till) var med och utvecklade sin faktasida.
http://www.vintagehofner.co.uk/contgal1.html
Där står bland annat det jag nämnt ovan. Jag dubbelkollade att jag verkligen skrivit rätt om modellerna.

Om jag säger 6000 så kanske jag är i underkant. Så jag vågar mig inte på något mer konkret.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen
The Rocketmen Sampletons


02 Jun 2015, 22:20
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.