View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 16:02



Reply to topic  [ 26 posts ] 
marshall super bass 1976 undran 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post marshall super bass 1976 undran
Funkar de även bra till gitarr? Hur mycket kan en sån vara värd att ge för om den är omoddad?


19 May 2015, 11:13
Profile

Joined: 19 Jan 2009, 21:16
Posts: 105
Location:
Post Re: marshall super bass 1976 undran
Tycker de funkar utmärkt till gitarr, har själv 2st, en 69:a och en senare, faktiskt oxå en 76:a. Lite mindre Gain och mer botten och förstås inte lika brighta som SL. Ang pris så är väl 10k för en i fint skick rimligt. Dock är ju marknaden lite avslagen, så ev kanske lite lägre om säljaren vill ha en snabb affär.


19 May 2015, 15:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: marshall super bass 1976 undran
SLA wrote:
Funkar de även bra till gitarr? Hur mycket kan en sån vara värd att ge för om den är omoddad?


Det finns både kända o minde kända gitarrister som föredrar SB sen är skillnaden mellan SB och SL endast ett motstånd och fyra kondingar så det är en smal sak o konventara.

Angående en omoddad stärkare från 76 så kan man ju ställa frågetäcken vad det står för?
För att byta slit delar som rör, eletrolyter och pottar hör till servis, men vissa ser detta som att man "moddar"/ej original :shock:

Det är som köpa en bil från 76 som är original, men tror inte det finns en köpare som vilja ha bilen om den hade original olja, batteri däck mm ;)

Så kolla om E-kondingar är bytta alt lyssna om stärkan brummar eller är ofast i basen, då kan det vara läge för byte.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


19 May 2015, 17:01
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: marshall super bass 1976 undran
man skulle väl varit snabbare och huggit den, var ute på blocket för 7500 men är såld nu..

tack för svaren och jepp, har själv funderat på detta med "omoddad" tänker väl att ändrar man på värden så "moddas" den, byter man ut slitna komponenter är det bara underhåll, som oljefiltret på bilen typ..o vill man ju ha bytt ;)


20 May 2015, 10:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14755
Location:
Post Re: marshall super bass 1976 undran
Amp Healer wrote:
För att byta slit delar som rör, eletrolyter och pottar hör till servis, men vissa ser detta som att man "moddar"/ej original :shock:
.


Nja gör dom verkligen det? Rör är definitivt ingen försämring att byta ut, potar och elektrolyter byts om det behövs och då gärna till samma
värden och så liknande som de var innan.

Problemet är väl snarare att 'Herr händige reparatör' tog sig friheter att byta ut lite av varje man tyckte behövdes , och gärna till andra värden samt att man utförde 'diverse förbättringar' och moddar här och var.

Ibland utan att kunderna bad om det. En sån förstärkare är ju såklart mindre eftertraktad av de som samlar än den som är servad med minimal påverkan av orginalutförande.

Tror inte det är så vanligt nuförtiden, men kan förklara varför en hel del Marshalls är ombyggda.

Det är ju en kompromiss med förstärkare då det dessutom är ett säkerhetsperspektiv inblandat.

Behöver inte vara negatiovt ur andra synvinklar än just värdet att bygga om en gammal stärk, MV kan ju tex vara väldigt praktiskt
men om man då bygger det så det går att reversera samt inte borrar nya hål så går det ju att få både funktion och möjlighet att återställa

_________________



20 May 2015, 14:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: marshall super bass 1976 undran
haha, att återställa utan hål går det fan inte med mina två folkessonmoddade, tur då att de låter så grymt bra :mrgreen:
men hade varit trevligt med en gammal omoddad jmp :)


20 May 2015, 15:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: marshall super bass 1976 undran
Mike Leaf wrote:
Amp Healer wrote:
För att byta slit delar som rör, eletrolyter och pottar hör till servis, men vissa ser detta som att man "moddar"/ej original :shock:
.


Nja gör dom verkligen det? Rör är definitivt ingen försämring att byta ut, potar och elektrolyter byts om det behövs och då gärna till samma
värden och så liknande som de var innan.

Problemet är väl snarare att 'Herr händige reparatör' tog sig friheter att byta ut lite av varje man tyckte behövdes , och gärna till andra värden samt att man utförde 'diverse förbättringar' och moddar här och var.

Ibland utan att kunderna bad om det. En sån förstärkare är ju såklart mindre eftertraktad av de som samlar än den som är servad med minimal påverkan av orginalutförande.

Tror inte det är så vanligt nuförtiden, men kan förklara varför en hel del Marshalls är ombyggda.

Det är ju en kompromiss med förstärkare då det dessutom är ett säkerhetsperspektiv inblandat.

Behöver inte vara negatiovt ur andra synvinklar än just värdet att bygga om en gammal stärk, MV kan ju tex vara väldigt praktiskt
men om man då bygger det så det går att reversera samt inte borrar nya hål så går det ju att få både funktion och möjlighet att återställa


Jo tyvärr är det så, speciellt på "plexi" marknaden där byte av E-kondingar alt pottar sänker värdet på en annas original plexi med ca 10K eller mer.
Knut o jag har dividerat många gånger och jag förstår att Knut letar reda på gamla E-kondingar som egentligen passerat bäst före dato för 20 år sen
och sätter in i sin original plexi, eftersom marknaden är så full av idioter som inte vet vad dom pratar om, vilket i sin tur drar upp priser på HELT ORGINAL ,,suck.

Som tur är så verkar det som den trenden börjar vända lite.

Nä det som är viktigt i gamla stärkare är att man har utgångstrafon kvar (nät trafo är mindre viktigt och kan till o med bli bättre med byte till nyare) signal kondingar och motstånd dessa delar plus rör är det som man kan förknippa med "personligheten" i en gammal stärkare.

Låt mig bjuda på en anekdot : fick in en 60:tals Vox AC30 där ägaren som även hade en AC15 inte var nöjd hur EQ:n funkade på sin AC30 i jämförelse till sin AC15. Well ser inget direkt fel, men när jag mäter pottarna som ska ha värdet 1M så ligger den ena på 490K och den andra på 180K :shock: inte så konstigt att EQ:n inte funkade lika bra som AC 15 :wink:

Det där med : " utan att kunderna bad om det" är det så vanligt?
Själv gör jag en sak på alla Marshalls jag får in, sätter ett motstånd på 270 ohm/5 W över utgången och gör det pga det är en "livförsäkring" till att blåsa utgångstrafon om man av misstag inte har högtalaren in kopplad eller att impedans väljaren glappar.
Detta mot påverkar inte ljudet utan bara en livförsäkring.

Annas är jag helt enig med vad du skriver :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


20 May 2015, 16:16
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: marshall super bass 1976 undran
På tal om moddar, hur mycket ska man betala för en Gaywhore-moddad SL från typ 1980?
Jag antar att det är svårt att svara på, eller?


02 Aug 2015, 18:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14755
Location:
Post Re: marshall super bass 1976 undran
batlash wrote:
På tal om moddar, hur mycket ska man betala för en Gaywhore-moddad SL från typ 1980?
Jag antar att det är svårt att svara på, eller?


Vågar/vill inte googla på det tyvärr.

Så lite som möjligt blir svaret.

_________________



02 Aug 2015, 19:30
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: marshall super bass 1976 undran
...."och jag förstår att Knut letar reda på gamla E-kondingar som egentligen passerat bäst före dato för 20 år sen
och sätter in i sin original plexi, eftersom marknaden är så full av idioter som inte vet vad dom pratar om, vilket i sin tur drar upp priser på HELT ORGINAL ,,suck."


eftersom det är mig detta handlar om vill jag bara tala om att det som sägs ovan är ren och skär fantasi, inbillning och BULLSHIT.

Ett bra exempel på hur en super bass låter med gitarr är Gary Moore, vars huvudstärk under en stor del av karriären var en SB från 1972. Kizz lirade på super bass i studio, Malcom Young körde super bass och wizard kloner på samma stärk, osv. Hendrix är ett annat exempel, samt Eric Johnson.......osv, osv.....

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


06 Aug 2015, 11:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: marshall super bass 1976 undran
okok, jag har oxå kollat runt o lyssnat lite sedan trådstart, helt klart att jag hade velat ha en superbass, man får väl se om nått dyker upp, gärna 70-talare ;)


06 Aug 2015, 12:48
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: marshall super bass 1976 undran
SLA wrote:
okok, jag har oxå kollat runt o lyssnat lite sedan trådstart, helt klart att jag hade velat ha en superbass, man får väl se om nått dyker upp, gärna 70-talare ;)


Hur gärna vill du att nåt dyker upp?
:D


06 Aug 2015, 13:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: marshall super bass 1976 undran
Plexiglas wrote:
...."och jag förstår att Knut letar reda på gamla E-kondingar som egentligen passerat bäst före dato för 20 år sen
och sätter in i sin original plexi, eftersom marknaden är så full av idioter som inte vet vad dom pratar om, vilket i sin tur drar upp priser på HELT ORGINAL ,,suck."


eftersom det är mig detta handlar om vill jag bara tala om att det som sägs ovan är ren och skär fantasi, inbillning och BULLSHIT.



:shock:
Knut, nu är jag VERKLIGEN inte med !
Det är ju dig själv jag mer eller mindre citerar från en gammal tråd om byta E-kondingar i äldre stärkare.
Där du är mer eller är mot att byta alla E-kondingar i äldre stärkare, utan argumenterade mot "oss" som tyckte : "man byter alla när man ändå är igång".
En av anledningarna var då (som jag minns det och ovan kommentar bygger på) var att påverkade värdet av stärkan och du nämner att du bytt e-konding i en äldre stärkare med original likvärdig (=som i sin tur rimligtvis skulle ha passerat bäst före datum =hur länge en tillverkare säger en E-konding är okej att ligga på hyllan)
för att det inte skulle påverka stärkans värde.
Det går säkert hitta tråden där du säger det, om man är bättre än jag på sök funktioner o datorer :oops:

Så jag förstår inte vad din upprördhet kommer ifrån ?

Sen är detta med E-kondingar ett vad jag tycker ett stort ämne, och bestämma vad som är bra eller inte är många gånger svårt med vi vanliga dödliga har i vår verkstad.
I en av Jesper trådar nyligen så ser han över en gammal stärkare och mäter alla E-kondingar som i sin tur mäter bra, men lik förbannat så är det dom som ställer till det när dom senare kommer under last och i sin tur hänvisar till Alex som säger :" gammalt är ändå gammalt".

För över 20 år sen(skit det var nog mer, måste varit runt 87 edit) hade jag ett jobb där jag besökte RIFA Kalmar flera gånger, och redan då när jag såg hur DOM mätte kondingar så fick jag en känsla av: inget man mäter med en multimeter direkt.
Många år senare när jag börjat fasta med näsan i stärkare, så läste jag en massa om E-kondingar på nätet och det florerade en massa tyckande o påståenden.
Så jag helt sonika ringde RIFA och bad om att få prata med någon teknisk ansvarig, japp kommer till en kille som inte gör annat än konstruerar kondingar av alla slag.
En timme senare så hade jag fått lära mig vad som var fakta o vad som var myter och även varför vissa kan verka som myter men om man gör RÄTT så är dom inte det,, formatering är en av dom.

Nu har jag speciat ut lite från original på hopp (varför man nu måste hoppa på någon och gå till person angrepp ? ) är det okej att diskutera ?
Helt fine med olika åsikter, mindre fine med gå till person angrepp eller vad som lätt kan uppfattas som sådanat.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Aug 2015, 19:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: marshall super bass 1976 undran
Owe....

Stora delar av dina inlägg här är irrelevanta. Mkt av det du pratar om som "moddar" handlar ju om service och inte modifikation. När det gäller det jag reagerade på i ditt inlägg ovan så är det så att du refererar till ngt som aldrig inträffat. Du tycker dig komma ihåg att jag i en tråd för många år sen sagt någonting - men grejen är att du minns fel.

Jag vet att du inte gillar tonen i mitt svar, men samtidigt är ditt eget inlägg i den delen som rör mig både raljant, icketolerant, och dessutom felaktigt. Du får nog tåla att folk svarar med samma mynt du själv använder i din kommunikation - "som man ropar får man svar".

De som varit på detta forum ett par år kan knappast vara omedvetna om att personer blir förbannade eller reagerar starkt på saker du skrivit, det har hänt många gånger genom åren. Om du envisas med att pådyvla folk egenskaper eller åsikter de inte har i offentliga forum så bör du ta med i beräkningen att det kommer ett svar. Om du inte kan förutse hur folk kommer reagera på det du skriver så tycker jag att du ska avstå! Jag är väl medveten om att du kan de rent tekniska bitarna långt bättre än de allra flesta av oss på forumet. Om du håller dina kommentarer till det - och om du håller dig till ämnet, så kan jag garantera att reaktionerna blir positiva istället för som nu - negativa!

Detta är det enda jag kommer säga i ämnet i denna tråden. Vill du kommentera ytterligare föreslår jag att du anv PM istället. Jag tvivlar nämligen på att det vi evt har att säga ytterligare i frågan tillför trådskaparen ngn vettig information kring Super Bassens förträfflighet som gitarrstärk.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


07 Aug 2015, 09:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: marshall super bass 1976 undran
Plexiglas wrote:
...."och jag förstår att Knut letar reda på gamla E-kondingar som egentligen passerat bäst före dato för 20 år sen
och sätter in i sin original plexi, eftersom marknaden är så full av idioter som inte vet vad dom pratar om, vilket i sin tur drar upp priser på HELT ORGINAL ,,suck."


eftersom det är mig detta handlar om vill jag bara tala om att det som sägs ovan är ren och skär fantasi, inbillning och BULLSHIT.

Ett bra exempel på hur en super bass låter med gitarr är Gary Moore, vars huvudstärk under en stor del av karriären var en SB från 1972. Kizz lirade på super bass i studio, Malcom Young körde super bass och wizard kloner på samma stärk, osv. Hendrix är ett annat exempel, samt Eric Johnson.......osv, osv.....


När jag läste Owes inlägg så tolkade jag det inte alls som otrevligt menat, utan som att du letar upp gamla kodningar inte för att du själv tror på deras överlägsenhet utan för att marknaden på gamla stärkare är så och att många internationellt vill ha ALLT gammalt i sina gamla stärkare, annars tappar de i värde i samlarnörd världen typ. Typ då inget du själv tycker är jättebra direkt men gör av marknadsanledningen, vilken ju är så för att folk som inte vet bättre vill ha det så..och detta inkluderar ju som sagt inte dig :)

Owe!! Har jag fattat rätt??


07 Aug 2015, 09:18
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: marshall super bass 1976 undran
rifle wrote:
SLA wrote:
okok, jag har oxå kollat runt o lyssnat lite sedan trådstart, helt klart att jag hade velat ha en superbass, man får väl se om nått dyker upp, gärna 70-talare ;)


Hur gärna vill du att nåt dyker upp?
:D

Haha, frugan är redan på mig om att jag ska sluta köpa o byta ut osv och eftersom jag inte spelar i band är ju en superbass TOTALT overkill, hur tämjer man en sån best? Har två folkessonmoddade jmp 2203 så redan en för mycket, men de låter ju inte helt lika ju ;D En skulle få gå om jag skaffade en superbass.

lite funderande så är det vettigare för mig att skaffa en jmp mastervolym, hade velat ha en sån omoddad och kunde tänka mig att byta en av folkessonmarshallarna mot en sådan.


07 Aug 2015, 09:24
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: marshall super bass 1976 undran
Mike Leaf wrote:
batlash wrote:
På tal om moddar, hur mycket ska man betala för en Gaywhore-moddad SL från typ 1980?
Jag antar att det är svårt att svara på, eller?


Vågar/vill inte googla på det tyvärr.

Så lite som möjligt blir svaret.

Herrar Larsson och Bojfeldts Gaywhore-modd är ju legendarisk. Mer välljudande än så blir det inte enligt de initierade.


07 Aug 2015, 10:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: marshall super bass 1976 undran
SL från 1980 är nog strax under 10, säg runt 8K. Att en såpass sen topp är moddad gör nog varken till eller från på värdet, möjligen sjunker det ngt. Det är nog endast folkessontoppar som kan betinga ett pris över 10 bland de som är moddade enl min erfarenhet.

Apropos omoddade super bass, så tar de ju pedaler grymt bra, så det går ju att kräma ur dom ganska feta toner med hjälp av OD el dyl redan vid låga volymer. Sen ligger det väl en hel del i synpunkten att det är overkill att ha en SB och två 2203 om man inte spelar i band längre. :wink:

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


07 Aug 2015, 11:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: marshall super bass 1976 undran
Plexiglas wrote:
SL från 1980 är nog strax under 10, säg runt 8K. Att en såpass sen topp är moddad gör nog varken till eller från på värdet, möjligen sjunker det ngt. Det är nog endast folkessontoppar som kan betinga ett pris över 10 bland de som är moddade enl min erfarenhet.

Apropos omoddade super bass, så tar de ju pedaler grymt bra, så det går ju att kräma ur dom ganska feta toner med hjälp av OD el dyl redan vid låga volymer. Sen ligger det väl en hel del i synpunkten att det är overkill att ha en SB och två 2203 om man inte spelar i band längre. :wink:


så sant, den andra folkesson var ju en så bra deal så jag kunde inte låta bli, en enkanalig jmp som låter grymt fett med rejäl basåtergivning o tryck..fick hämta ut på pantbank o laga lite innan den gick igång dock.. hade inte tänkt ha mer än EN jmp ju ;D men nu när jag vant mig så kan jag tänka mig att ha en folke o en omoddad jmp marshall och är det som du säger om SB:n så låter det ju lockande igen, å så finns det ju attunators :)

hade aldrig så här bra gejer när jag lirade i band :mrgreen:


07 Aug 2015, 12:08
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: marshall super bass 1976 undran
Vi skulle göra ett trepartsbyte egentligen.. Jag har en JMP 2203 och skulle hellre vilja ha en Super Bass.. Men det bygger ju på att Rifle vill ha en Folkesson JMP eller att SLA betalar för Bassen :)

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


07 Aug 2015, 12:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: marshall super bass 1976 undran
trepartsbyte hade varit kul ;)


10 Aug 2015, 09:49
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: marshall super bass 1976 undran
Jag har förstärkare så det räcker för tillfället. En gitarr däremot eller cash.


11 Aug 2015, 10:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: marshall super bass 1976 undran
Nja Knut.

http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=103412

Vi länkar väl. Blir enklast så. Numer mäter jag som sagt div olika värden för elektrolyter,och vad det medfört är att jag byter avsevärt färre av dem än förr om åren.
Siffrorna ljuger oftast inte.
Med det sagt så BEHÖVER utan minsta uns av tvekan äldre elektrolyter i min mening provas för funktion.
En av dem funktionerna,som då kan ge oss ledtrådar vad avser elektrolytens status,är bla läckström. En sådan "mätare" kan man göra själv vid behov,men ärligt sagt tycker iaf jag det räcker länge med att bara kika på angiven kapacitans och kanske framför allt ESR.
Med lite mer påkostade varianter mäter man detta vid olika frekvenser dessutom,vilket ibland kan vara direkt avgörande för om en lyt skall komma att återanvändas.

Ett står dock klart. Det byts mkt elektrolyter i "onödan",eller..ptja...inte. Mao anser jag iaf att den frågan får bemötas med individuellt ställningstagande ifrån fall till fall. Jag för en kan mkt väl se att man "byter alltihop" som en arbetstes när man ändå är igång med att tex fullständigt renovera en gammal krigare. Eg mest för att man då efter renoveringen VET att man har ett blankt papper att arbeta ifrån.
Om det däremot såinihelvetepåkallat BEHÖVS...är en annan femma.

Tyvärr har det då visat sig att det med att enbart åldersbestämma en lyt relativt sett är ganska futilt. Som exempel,har haft tex ett par bara ngr år gamla Mesas in genom dörren där maskinens huvudglättning,styckvis,varit totalt sopslut.
Samma med div moderna Fenders.. Vi snackar i de fallen...hejdå. Som i...hissen har stannat,lånekortet har gått ut,festen är över,alla pommes friten e inte varma mer... :mrgreen: Ngr av dem med rippel på långt över 100VAC. Tjena!

Mao blir behovet av att kunna mäta,och därmed bestämma,värdena lika intressant ur ett serviceperspektiv för en ny som äldre maskin.
Tar vi tex de Rifa som sitter i min numer av klåfingriga as stulna MAX...så både arbetade och visade de värden som mer eller mindre vore det nytt.

I fallet med överslaget som hänvisas till ovan så är det helt korrekt. Där uppstod internt överslag i en av maskinens huvudlytar. Å den var mkt riktigt mätt..för ESR som kapacitans,men inte läckström.
Kort sagt? Röva bak Knut :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Aug 2015, 14:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14755
Location:
Post Re: marshall super bass 1976 undran
Tror inte man behöver göra detta problem större än det är.

Skillnaden på en vintagegitarr och en vintagestärk är såklart elsäkerhetsaspekten.

Självklart ska man byta komponenter och annat som är osäkert om det verkligen behövs och då till liknande ekvivalenter så man inte ändrar värden eller kretsen. Detta är vintagemarknaden förstående för, det är vanlig service utförd på ett respektfullt sätt mot stärkaren och kunden.

Vill kunden inte byta något alls så kan man ju ha den som endast museiföremål som 100% orörd.

Å andra sidan hur vanligt är det med bränder och haverier på gamla Marshalls som inte sker på verkstad. Det måste finnas miljoner gamla stärkare därute som INTE servas och ändå används, jag tror knappt jag hört om en handfull som havererat på ett farligt sätt.

Sen är det ett faktum att en del servicetekniker gick för långt och inte tog hänsyn till orginalitet alls, kanske hände mest för en 15-20 år sen. Man fick in en gammal Marshall och rev ut i princip allt , gjorde också en del 'förbättringar' som kunden inte begärt.

Där kanske man måste tänka till. Går det att mäta upp komponenterna och hitta en motsvarande äldre som fungerar som den ska kan det väl aldrig vara fel att göra det heller. Det beror påhur nördig man är, tänker tex på rör.

Detta gäller väl främst Plexis där vissa saker faktiskt påverkar både värdet och ljudet.
Nä jag är ingen expert på varken elsäkerhet eller stärkarkomponenter, men jag tycker det finns en medelväg här som alla borde kunna acceptera.

Sen om man ska ha 95-100% driftsäkerhet och turnera med vintagegrejer kanske man får släppa till lite mer av orginalitet för funktion.

Moddningar där man borrar extra hål och bygger mastervolymer och annat är ju en helt annan grej, det förekommer väl knappt längre på vintageprylar, snarare baklänges i så fall.

_________________



13 Aug 2015, 20:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: marshall super bass 1976 undran
Nej.
Det är faktiskt inte så enkelt.

Som jag skriver ovan kan/skall man med en sk LCR mätare mäta tex elektrolyters reaktion/funktion om maskin har ngr år på nacken. Det imperativa då är vad ägaren berättar för den som servar. Tex om maskin e "fladdrig i basen". I det läget är det motiverat att ta fram just en LCR meter och kontrollera div glättningskondensatorer som avkoppling för sk katodmotstånd och mäta dem framför allt vid de frekvenser ägaren berättar för en om.

I sin tur kommer,av vad jag antar rimliga skäl,olika maskiner som kretsar att reagera olika varför det eg bara blir än mer intressant...vad LCR metern berättar.
Det är alltså så att tex en given glättnings elektrolyt kan få olika kapacitanser vid olika frekvenser. Ngt som för den mindre insatte kanske inte är så direkt uppenbart.

Service innebär som jag ser det just det. Att man inte bara byter en massa krafs för bytandets skull utan de facto arbetar MED maskinens ägare i jakten på ev problem-eftersom agendan ändå torde vara att nå full prestanda.

Jag använder personligen både sk ESR mätare som LCR. ESR mätaren då den är liten,käck och flink att ha omkring sig på bänken. Säger då ägaren av maskinen inget speciellt om ev karaktärsbrister...så e det ESR mätaren som får tjänstgöra.
Däremot..vid minsta lilla tvekan,fram med LCR metern eftersom den då i skillnad inte samplar olika frekvenser utan ger besked vid olika-som man själv justerar in på instrumentet.

Hoppas jag med den förklaringen om inte förenklat det hela så iaf förklarat lite mer ingående.

Sen är det givetvis så att man inte MÅSTE ha en ESR lr LCR meter. Givetvis inte. Går alldeles utmärkt att säga att gammalt e gammalt å bara byta rubb å stubb. Självklart.

Går vi sedan därifrån specifikt in på gamla Plexis mm...så har jag iaf sparat ett helt djävla sketlass med gamla sk "mustarder". Detta för JUST den orsaken att ngn kanske behöver ha ngt utbytt i tex sin gamle Plexi lr liknande.
Rent tonalt...ställer jag mig EXTREMT tvivlande till all hype kring de där bitarna,att det "måste" vara sk mustarder i en gammal Marshall tex,men...det är inte jag som avgör utan det gör kunden.
Har tom haft inne gamla maskiner där ägaren insisterat på att gamla resistorer skall ersätta det som brunnit-av samma slag.
Inget jag ställer mig bakom i ngn form,om än att jag är full av respekt för att marknaden ser till att det sitter originalkomponenter i gamla maskiner. Så e ju läget liksom...
Å...eftersom gamla kondningar kan drifta ifrån angivna värden...så e re kanske vaket att ha det där lagret liggande om ni förstår vad jag menar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Aug 2015, 20:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: marshall super bass 1976 undran
Sen till debatten, som vanligt.
Det finns 2 sorters service man kan göra på rörförstärkare: underhållservice och akut katastrofräddning.
I längden är regelbunden underhållservice billigare än akut katastrofräddning.
Omfattning av underhållservice varierar. Ibland måste t.ex. även kablaget, helt eller delvis, bytas ut.
Mätning av elektrolyter. Bara mätning av kapacitans och ESR (ekvivalent serieresistans) säger mindre än halva sanningen.
Det som berättar hur kondensatorn mår är mätning av läckströmmen vid pålagd nominell DC spänning. Jämför man sedan med tillverkarens datablad så kan man göra en grov uppskattning av livslängden den har kvar.
Tack för ordet...

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


18 Aug 2015, 18:32
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.