View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 07:43



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Mesa Boogie Mk I topp värdering 
Author Message

Joined: 18 Apr 2012, 20:19
Posts: 293
Location: Karlshamn
Post Mesa Boogie Mk I topp värdering
Hej,

En Mesa Boogie Mk I topp -77:a som stått i garderoben i snart 20 år. Den tillhör en vän som bor utomlands och jag ska sälja den för hans räkning. Och jag vill sätta ett rättvist pris. Men jag kan inte hitta några refrenser eller liknande försäljningar. Är det någon som känner för att hjälpa till med tips eller info för att hitta rätt prisläge?

Jag har gått igenom stärkaren, kollat rör, matchning, tvättat av den, m.m. Mer info på begäran och/eller när den sedan går ut till försäljning.

Bilder nedan.

Tack på förhand!

Attachment:
1_IMAG0732r_lo.jpg
1_IMAG0732r_lo.jpg [ 156.16 KiB | Viewed 9997 times ]

Attachment:
2_IMAG0734s_lo.jpg
2_IMAG0734s_lo.jpg [ 108.5 KiB | Viewed 9997 times ]

Attachment:
3_IMAG0727_lo.jpg
3_IMAG0727_lo.jpg [ 104.1 KiB | Viewed 9997 times ]

Attachment:
4_IMAG0731r_lo.jpg
4_IMAG0731r_lo.jpg [ 155.22 KiB | Viewed 9997 times ]

_________________
Mvh Anders
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
http://www.ahjelmamp.se
https://www.facebook.com/ahjelmamp


04 Mar 2015, 20:12
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2347
Location: Varberg
Post Re: Mesa Boogie Mk I topp värdering
Mk l resp. llB i comboutföranden har annonserats ut på Blocket för 6500-8000 kr senaste året.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


05 Mar 2015, 14:10
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Boogie Mk I topp värdering
Min gissning är att du får mer för den typ på EBay, mesa verkar inte fått någon kult status i Sverige och står rätt lågt.

Personligen hade jag bytt ut alla E-kondingar med tanke på den inte varit använd på 20 år.
hade nog även givet mig på knäcka tillbaka fronten på chassit.

Lite ovanligt med Mark1 i Sverige.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Mar 2015, 15:54
Profile

Joined: 18 Apr 2012, 20:19
Posts: 293
Location: Karlshamn
Post Re: Mesa Boogie Mk I topp värdering
Tack för feedback.

Du har rätt Owe, jag har övervägt elektrolyterna, men den är tyst och fin på tomgång och de pallar maxeffekt. Stått i garderoben var bildligt talat fast kanske lite missvisande :oops: Den har varit igång lite då och då, fast långt ifrån regelbundet.

_________________
Mvh Anders
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
http://www.ahjelmamp.se
https://www.facebook.com/ahjelmamp


06 Mar 2015, 14:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Mesa Boogie Mk I topp värdering
Det är knepigt att sälja dessa på Ebay, för det första måste du i primcip ha en massa feedback som säljare på liknande prylar.
För det andra är det ytterst dyrt, knöligt och riskabelt att skicka en sån här pjäs med speditör. För det tredje gör det där med nätspänningen
att det blir lite begränsat med utländska köpare.

Ska man ha bra betalt så ska den seravs och fixas till innan den säljes.

Då skulle jag gå ut ganska brett på typ Blocket med ett pris, låta den ligga där ett tag och se vad som händer.
Sen ta bort och lägg aut annons några veckor senare på ett något lägre pris.

Ett annat sätt är att byta den mot något som är lättare att sälja , tex en AV52 Telecaster eller liknande gitarr som man garanterat får 8-9 för.
Det kan vara lättare , då det finns en hel del folk därute som sitter på prylar som skulle tänka sig byta till sig den.

Tror man det är svårsålt så kan det också var en idé att sälja i befintligt skick till riktigt lågt pris, då går den snabbt ocj köparen tycker sig ha gjort ett klippp.
denne kanske tom själv hanterar en lödkolv , då skulle Bojen passa som annonsforum då det hänger en hel del kunnigt folk här.

Så i slutändan handlar det om hur mycket man vill lägga ned i tid pengar, byten osv för att få ett något högre pris i slutändan.

_________________



07 Mar 2015, 08:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1834
Location: Förort med Swish
Post Re: Mesa Boogie Mk I topp värdering
Mike Leaf wrote:
För det tredje gör det där med nätspänningen att det blir lite begränsat med utländska köpare.


Vad menar du med detta? Den här e ju omkopplingsbar. Jag har själv en Mark I

_________________
tligen


07 Apr 2015, 20:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Boogie Mk I topp värdering
tligen wrote:
Mike Leaf wrote:
För det tredje gör det där med nätspänningen att det blir lite begränsat med utländska köpare.


Vad menar du med detta? Den här e ju omkopplingsbar. Jag har själv en Mark I


jag tro Micke missade det :wink:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


07 Apr 2015, 21:34
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Boogie Mk I topp värdering
AHjelmAmp wrote:
Tack för feedback.

Du har rätt Owe, jag har övervägt elektrolyterna, men den är tyst och fin på tomgång och de pallar maxeffekt. Stått i garderoben var bildligt talat fast kanske lite missvisande :oops: Den har varit igång lite då och då, fast långt ifrån regelbundet.


Ja det kan vara missvisande då mesa går så kallt bias mässigt, om du sätter in en trim pot o drar upp biasen till mer det vanliga 70% av max kommer du få svaret på om dom är okej.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


07 Apr 2015, 21:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Mesa Boogie Mk I topp värdering
tligen wrote:
Mike Leaf wrote:
För det tredje gör det där med nätspänningen att det blir lite begränsat med utländska köpare.


Vad menar du med detta? Den här e ju omkopplingsbar. Jag har själv en Mark I


Fiffigt, återstår då bara 2-3 orsaker att det är svårt att sälja en sån här till en utländsk köpare på Ebay.

_________________



08 Apr 2015, 07:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1834
Location: Förort med Swish
Post Re: Mesa Boogie Mk I topp värdering
Quote:
Ja det kan vara missvisande då mesa går så kallt bias mässigt, om du sätter in en trim pot o drar upp biasen till mer det vanliga 70% av max kommer du få svaret på om dom är okej.


Tycker det är lite lustigt att ingen tittar på de bilder som TS har lagt upp när man tydligt ser att den har både nätspänningsomkopplare och en pot för justering av bias

Men som med alla gamla rörförstärkare så ere elektrolyterna som bör bytas.
Även en så här "modern" förstärkare är väl vintage i dag med sina snart 40 år på nacken.
Jag bytte mina lytar för ett år sen typ, det behövdes!

Nä det är aldrig kul att frakta tunga och skrymmande saker, men folk skickar ju både Hammondorglar, motorcyklar och sitarer runt halva jordklotet....

Detta är ju bara en topp :wink:

_________________
tligen


08 Apr 2015, 13:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Mesa Boogie Mk I topp värdering
tligen wrote:
Quote:
Ja det kan vara missvisande då mesa går så kallt bias mässigt, om du sätter in en trim pot o drar upp biasen till mer det vanliga 70% av max kommer du få svaret på om dom är okej.


Tycker det är lite lustigt att ingen tittar på de bilder som TS har lagt upp när man tydligt ser att den har både nätspänningsomkopplare och en pot för justering av bias

Men som med alla gamla rörförstärkare så ere elektrolyterna som bör bytas.
Även en så här "modern" förstärkare är väl vintage i dag med sina snart 40 år på nacken.
Jag bytte mina lytar för ett år sen typ, det behövdes!

Nä det är aldrig kul att frakta tunga och skrymmande saker, men folk skickar ju både Hammondorglar, motorcyklar och sitarer runt halva jordklotet....

Detta är ju bara en topp :wink:


:oops: Slarvigt av mig, är så van att alla Mark stärkare saknar bias pot så jag kollade inte om någon vettig person hade satt in en :D

Håller med om byte av elektrolyterna, och dagen e-kondingar har bättre prestanda än vad dom gamla hade när dom var nya

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


08 Apr 2015, 15:01
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1834
Location: Förort med Swish
Post Re: Mesa Boogie Mk I topp värdering
Dom låg på ganska högt andrahandsvärde under många år, men nu har det ju hänt en hel del de senaste 25 åren.
Och det har kommit så många "high gain förstärkare" som är mycket modernare och mer gain och omkopplingar (däremot sagt inte bättre)

Med buckligt chassi och gamla lytar så tror jag inte du får så mycket
Det är ju i princip en Bassman 100W + ett halvt rör + EQ, 5-6000:- kanske om man har tur (bara en gissning)
Lägg ut den på Bojen först

Lite OffTopic:
Jag har serienummer A1371 på min:
Som är 50W combo med Celestion med reverb, inget EQ
Om jag minns rätt gav jag 6900:- beggad år 1980, mycket pengar på den tiden
Tror att jag är 2:a ägaren
Ser ut som "din" är nära i nummer men ser inte riktigt om det är A1365 eller A1385

_________________
tligen


08 Apr 2015, 15:47
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Mesa Boogie Mk I topp värdering
Skulle säga fem tusen men efter upptankad med elektrolyter och rätta till schassi så upp till sextusenfemhundra verkar rimligt. Mer utomlands i usa men tjorvigt att skicka så sälja inom eu i så fall,

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


10 Apr 2015, 00:22
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.