View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Apr 2026, 17:56

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Färger på 1971 telecaster? 
Author Message

Vilka är vanligt förekommande färger på en vanlig standard telecaster i alträ anno 1971?
Tror bara jag sett olympic white som ofta gulnat rejält, sunburst och svart och kanske
Butterscoth blonde men gissar att de senare var ask? Fler?

Ibland verkar de fö kalla alla som ser lite gulvita ut för "blonde" men det stämmer väl inte?
Som denna
https://www.oscarguitars.se/sv/solid-bo ... londe.html
är väl olympic som gulnat?

05 Jun 2025, 11:18
Profile ICQ WWW

Post Re: Färger på 1971 telecaster?
I min begreppsvärld ska ”blonde” gärna ha ett inslag av ”see through” - kanske litet ljusbeige - och inte vara så gul som den länkade. Men det finns varianter.

Standardfinishar som var med kontinuerligt 1961-70 var blonde, sunburst, sonic blue, olympic white och black.

1971-80 var de kontinuerliga blond & black. Sunburst utgick -77, sonic blue -72 och olympic white -79.

Natural och walnut tillkom 1972, den senare utgick -78.

Sedan fanns ju en hoper med custom finishar under ffa60-talet.

Jag skulle nog kalla den länkade gitarrens finish gulnad olympic white, utifrån bilderna. Olympic white är inte see through. Bäst är att titta under plektrumskyddet för att se huruvida där också är gult. Eller vitt.

05 Jun 2025, 19:47
Profile

Tack för rejäl genomgång. Jag har också uppfattat det som att blonde borde innebära att färgen inte är helt "opaque" .

Frågar för min 69-73 kropp som legat i träda ett par år. Jag har möjligen en funkande hals på ingång som skulle passa så tänkte att jag skulle ta tag i det i sommar om jag hinner.
Som jag minns det verkar originalfärgen varit olympic white så det får nog bli det igen.

Men den är "primad" med sonic blue nu (för att jag hade gott om det) för att slipas mer jämn så om det är en möjlig färg den här perioden så kan det ju vara en option. Det blir ju en sorts partscaster utan större värde men är ju lite skojigt pyssel ändå. Hanklar mer om att få fram rätt mojo eler vibe än att det ska vara eller se orignal ut iofs.

05 Jun 2025, 20:41
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]