View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2024, 00:34



Reply to topic  [ 15 posts ] 
12-strängad Akustisk 
Author Message

Joined: 26 Sep 2005, 12:38
Posts: 312
Location: Jönköping
Post 12-strängad Akustisk
Är ute efter en prisvärd 12:a. Ej halvakustisk och gärna någon japansk hummingbirdkopia typ Ibanez Concord.

Image
http://www.esnips.com/web/pioneer74


If you wanna know how to play the blues...
Get yourself a woman!


28 Nov 2008, 16:57
Profile ICQ

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
Jag har en ibanez concord 12a som jag har funderat på att göra mig av med då jag i princip enbart spelar elgitarr ändå. Modell 627/12.

Låter trevligt och är helt klart spelbar med hyfsat låg stränghöjd och nollband :) Stallet är justerbart i höjdled. Jag har aldrig spelat på något annan tolva så jag har tyvärr inget att jämföra med.

Finns små gropar i nollbandet och ett par av de första banden, men det är inget som stört mig och borde gå att slipa bort. En del smådings på huvud och kropp och början till krackeleringar i lacken på en del ställen. Den börjar väl bli ganska gammal nu som jag förstått det. Skulle antagligen må bra av ett strängbyte :)

Har du vägarna förbi Uppsala så får du gärna komma förbi och testa själv.

När jag köpte den (för några år sedan) så hade stallet börjat släppa. Jag limmade om det på egen hand och det har fungerat bra (det sitter kvar än ;). Men det är inte perfekt gjort, limfogen går inte ända ut så det är lite glipa runt kanten. Så vitt jag kan bedömma endast
ett kosmetiskt fel.

Kan fixa bilder om det är intressant.


28 Nov 2008, 19:36
Profile ICQ WWW

Joined: 26 Sep 2005, 12:38
Posts: 312
Location: Jönköping
Post 
Quote:
_jesper_ Posted - 28 November 2008 : 18:36:12
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har en ibanez concord 12a som jag har funderat på att göra mig av med då jag i princip enbart spelar elgitarr ändå. Modell 627/12.

Låter trevligt och är helt klart spelbar med hyfsat låg stränghöjd och nollband :) Stallet är justerbart i höjdled. Jag har aldrig spelat på något annan tolva så jag har tyvärr inget att jämföra med.

Finns små gropar i nollbandet och ett par av de första banden, men det är inget som stört mig och borde gå att slipa bort. En del smådings på huvud och kropp och början till krackeleringar i lacken på en del ställen. Den börjar väl bli ganska gammal nu som jag förstått det. Skulle antagligen må bra av ett strängbyte :)

Har du vägarna förbi Uppsala så får du gärna komma förbi och testa själv.

När jag köpte den (för några år sedan) så hade stallet börjat släppa. Jag limmade om det på egen hand och det har fungerat bra (det sitter kvar än ;). Men det är inte perfekt gjort, limfogen går inte ända ut så det är lite glipa runt kanten. Så vitt jag kan bedömma endast
ett kosmetiskt fel.

Kan fixa bilder om det är intressant.


Det låter absolut intressant. Har själv redan en concord 12:a men det är tänkt som födelsedagspresent åt min mor. Testning blir värre då jag bor i Småland. Skicka gärna lite bilder och prisbild.

Är det denna modellen eller ?

Image
Image

Limsläpp på den med ... [;)]


Image
http://www.esnips.com/web/pioneer74


If you wanna know how to play the blues...
Get yourself a woman!


28 Nov 2008, 20:50
Profile ICQ

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
haha, vadfasen... jag tror t.o.m att det är just min gitarr på bilderna. Vart hittade du dem? (ser ut som Soulmans bilder, köpte den av honom)

Ska försöka hinna med att fixa bilder imorgon.
Det kommer bli lite småknepigt för mig att fixa med frakt. Har bara ett "papphardcase" att skicka i, och det duger inte. Så jag måste ned till någon musikaffär och tigga en kartong, sedan packa noga och sen ner på stan igen för att skicka med bussgods. Har ingen bil så det är en del meck (tar några dagar).


29 Nov 2008, 05:17
Profile ICQ WWW

Joined: 26 Sep 2005, 12:38
Posts: 312
Location: Jönköping
Post 
Quote:
_jesper_ Posted - 29 November 2008 : 04:17:54
--------------------------------------------------------------------------------
haha, vadfasen... jag tror t.o.m att det är just min gitarr på bilderna. Vart hittade du dem? (ser ut som Soulmans bilder, köpte den av honom)

Ska försöka hinna med att fixa bilder imorgon.
Det kommer bli lite småknepigt för mig att fixa med frakt. Har bara ett "papphardcase" att skicka i, och det duger inte. Så jag måste ned till någon musikaffär och tigga en kartong, sedan packa noga och sen ner på stan igen för att skicka med bussgods. Har ingen bil så det är en del meck (tar några dagar).


Haha .. Där ser man. Jag hittade bilderna i denna tråd.

http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/11/11908.html?1124305343

Det låter ju kanon. Bara priset kvar. [;)] Skulle egentligen behöva den innan nästa söndag men det kanske klarar sig om den kommer iväg innan tisdag/onsdag.

Image
http://www.esnips.com/web/pioneer74


If you wanna know how to play the blues...
Get yourself a woman!


29 Nov 2008, 17:22
Profile ICQ

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
Pioneer wrote:

Quote:
_jesper_ Posted - 29 November 2008 : 04:17:54
--------------------------------------------------------------------------------
haha, vadfasen... jag tror t.o.m att det är just min gitarr på bilderna. Vart hittade du dem? (ser ut som Soulmans bilder, köpte den av honom)

Ska försöka hinna med att fixa bilder imorgon.
Det kommer bli lite småknepigt för mig att fixa med frakt. Har bara ett "papphardcase" att skicka i, och det duger inte. Så jag måste ned till någon musikaffär och tigga en kartong, sedan packa noga och sen ner på stan igen för att skicka med bussgods. Har ingen bil så det är en del meck (tar några dagar).


Haha .. Där ser man. Jag hittade bilderna i denna tråd.

http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/11/11908.html?1124305343

Det låter ju kanon. Bara priset kvar. [;)] Skulle egentligen behöva den innan nästa söndag men det kanske klarar sig om den kommer iväg innan tisdag/onsdag.

Image
http://www.esnips.com/web/pioneer74


If you wanna know how to play the blues...
Get yourself a woman!


Hmm.. det borde inte vara omöjligt att få iväg den senast tisdag/onsdag om jag lyckas komma över packmaterial imorgon eller övermorgon.

Jag har varit matförgiftad idag (och kanske lite bakis ;) så jag har inte hunnit fixa några bilder ännu. Men några i glödlampsljus ska jag fixa innan jag sticker iväg hemifrån ikväll.

Vad tror du om 1800kr+frakt?


29 Nov 2008, 18:02
Profile ICQ WWW

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
Nu har jag fixat några bilder :)
Jag hinner inte länka in dem en och en här och skriva beskrivningar till dem, så du får fråga om det är något du undrar.

Generellt kan sägas att det finns en hel del smådings i lacken, men bara en som lämnar trä bart (på sargen vid halsinfästningen, finns en bild på det). Detta är utöver de dings högst upp på huvudet, där trä syns igenom lacken på kanterna (se bilderna igen).

På bilderna ser man även att stallet inte ligger helt tätt mot kroppen i bakkant. Om man lyser med en lampa in i springan (försökte ta en sådan bild också) så ser man att limmet börjar några millimeter in. Det har varit så sedan jag limmade om det (inte helt proffsigt gjort som sagt ;) och det har suttit stabilt i ett par år och borde fortsätta så.

Bilderna finns här:
http://www.update.uu.se/~jeppe/bilder/ibanez-concord/

Fråga som sagt gärna om du undrar något, och säg till om det är något du vill ha bilder på som jag missat att fotografera.


29 Nov 2008, 20:13
Profile ICQ WWW

Joined: 26 Sep 2005, 12:38
Posts: 312
Location: Jönköping
Post 
Den ser ju trevlig ut så jag slår till. Det hade ju varit kanon om den hinner fram till helgen då det är en present. Maila mig ditt kontonummer så skickar jag tillbaka adressuppgifter. [:)]

Image
http://www.esnips.com/web/pioneer74


If you wanna know how to play the blues...
Get yourself a woman!


01 Dec 2008, 09:04
Profile ICQ

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
Kul att höra :)
Jag gjorde precis ett försök att maila dig via profilen, hojta till om det inte kommer fram.

Jag tar mig ned på stan i eftermiddag och försöker jaga reda på en kartong. Lyckas jag få fatt i en sådan så bör det inte vara några problem att få iväg gitarren imorgon. (jag vill inte skicka den enbart i dess papp"hard"case).


01 Dec 2008, 09:58
Profile ICQ WWW

Joined: 26 Sep 2005, 12:38
Posts: 312
Location: Jönköping
Post 
Quote:
_jesper_ Posted - 01 December 2008 : 08:58:19
--------------------------------------------------------------------------------
Kul att höra :)
Jag gjorde precis ett försök att maila dig via profilen, hojta till om det inte kommer fram.

Jag tar mig ned på stan i eftermiddag och försöker jaga reda på en kartong. Lyckas jag få fatt i en sådan så bör det inte vara några problem att få iväg gitarren imorgon. (jag vill inte skicka den enbart i dess papp"hard"case).


Inget i lådan. Bojens interna maildel verkar ju helt körd numera. Men skicka priv via diskant annars för du är väl medlem där ?

Image
http://www.esnips.com/web/pioneer74


If you wanna know how to play the blues...
Get yourself a woman!


01 Dec 2008, 11:46
Profile ICQ

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
Pioneer wrote:

Quote:
_jesper_ Posted - 01 December 2008 : 08:58:19
--------------------------------------------------------------------------------
Kul att höra :)
Jag gjorde precis ett försök att maila dig via profilen, hojta till om det inte kommer fram.

Jag tar mig ned på stan i eftermiddag och försöker jaga reda på en kartong. Lyckas jag få fatt i en sådan så bör det inte vara några problem att få iväg gitarren imorgon. (jag vill inte skicka den enbart i dess papp"hard"case).


Inget i lådan. Bojens interna maildel verkar ju helt körd numera. Men skicka priv via diskant annars för du är väl medlem där ?

Image
http://www.esnips.com/web/pioneer74


If you wanna know how to play the blues...
Get yourself a woman!


Otur, nu är jag i skolan och har inte mitt kontonummer i huvudet... så jag fixar det när jag kommer hem. Antar att du heter Pioneer på diskant också? Du kan slänga iväg ett mail till jeppe [snabela] update.uu.se annars, så har jag din mailadress sen :)


01 Dec 2008, 13:43
Profile ICQ WWW

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
Nu ska du fått all info i ett pm via diskan, och även via deras mailfunktion. Hojta till här om det mot förmodan inte heller skulle funka. (eller maila mig på den adress som står ovan).

Jag fick tag på en bra kartong efter att ha jagat runt på stan ett tag, så nu är jag i packartagen :) Skickar iväg imorgon bitti om jag hunnit få in pengarna då.


01 Dec 2008, 21:02
Profile ICQ WWW

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
Pengarna på kontot :)
Gitarren packad och klar.
Borde vara hos bussgods före kl 13 imorgon om allt går enligt planen :)

Tog några bilder när jag packade:
http://www.update.uu.se/~jeppe/bilder/i ... ackbilder/


01 Dec 2008, 23:32
Profile ICQ WWW

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
Gitarren är på väg :)
Kolla din mail för kolli-id.


02 Dec 2008, 15:20
Profile ICQ WWW

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
Hej igen :)
Jag såg att du hämtat ut gitarren, klarade den sig allright hela vägen ned till dig?


05 Dec 2008, 23:01
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.