View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:12



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Elmwood M60 HJÄLP! ;-) 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Oct 2008, 15:50
Posts: 33
Location: Visby, Gotland
Post Elmwood M60 HJÄLP! ;-)
Varning för lååångt inlägg.
Jag har ett problem!
Har helt fastnat för Elmwood Modena-förstärkare.
Köpte en M60 för 6-7 år sedan. Föll pladask! Låter underbart. Den perfekta förstärkaren för mig, helt enkelt.
Försökte sedan köpa en till - en att ha i repan och en hemma (plus att jag ofta kör i stereo live).
Köpte först en Folkesson-moddad M60 MkI (hur mycket skillnad kan det vara, tänkte jag).
Visade sig att det var jättestor skillnad! Kanal 1 beter sig helt annorlunda och effektloopen funkade inte lika bra.
Försökte få en tekniker att återställa Folkesson-modden. Helt omöjligt. Herr Folkesson hade ändrat för mycket. Utan schema gick det inte. Förstärkare död.
Nåja, skam den som ger sig!
Hittade en M90 på Blocket! Fan vad bra - samma förstärkare fast med lite mer kräm. Perfekt?
Nej. Återigen låter inte alls om min första M60.
Efter många timmars Googlande och jämförande av bilder utanpå och inuti Modena-toppar har jag kommit fram till (tror jag) att jag behöver en förstärkare i samma "generation" som min.
En tillverkad 2007 eller 2008. Serienummer mellan 070092 och 0800180.
Vem har en sån?? Har du en? Jag köper den direkt!!! Om inte du vill ha en M90 istället, förstås.
Hjälp! ;-) :shock:

_________________
http://www.stompbox.se


14 Oct 2021, 20:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Elmwood M60 HJÄLP! ;-)
Leoson wrote:
Varning för lååångt inlägg.
Jag har ett problem!
Har helt fastnat för Elmwood Modena-förstärkare.
Köpte en M60 för 6-7 år sedan. Föll pladask! Låter underbart. Den perfekta förstärkaren för mig, helt enkelt.
Försökte sedan köpa en till - en att ha i repan och en hemma (plus att jag ofta kör i stereo live).
Köpte först en Folkesson-moddad M60 MkI (hur mycket skillnad kan det vara, tänkte jag).
Visade sig att det var jättestor skillnad! Kanal 1 beter sig helt annorlunda och effektloopen funkade inte lika bra.
Försökte få en tekniker att återställa Folkesson-modden. Helt omöjligt. Herr Folkesson hade ändrat för mycket. Utan schema gick det inte. Förstärkare död.

Nåja, skam den som ger sig!
Hittade en M90 på Blocket! Fan vad bra - samma förstärkare fast med lite mer kräm. Perfekt?
Nej. Återigen låter inte alls om min första M60.
Efter många timmars Googlande och jämförande av bilder utanpå och inuti Modena-toppar har jag kommit fram till (tror jag) att jag behöver en förstärkare i samma "generation" som min.
En tillverkad 2007 eller 2008. Serienummer mellan 070092 och 0800180.
Vem har en sån?? Har du en? Jag köper den direkt!!! Om inte du vill ha en M90 istället, förstås.
Hjälp! ;-) :shock:


Jan är här ibland : viewtopic.php?f=24&t=128212
Om jag inte minns fel finns han även på FB under Elmwood, Så jag skulle råda dig att kontakta Jan direkt o få din M60 omoddad.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


19 Oct 2021, 18:28
Profile
User avatar

Joined: 13 Oct 2008, 15:50
Posts: 33
Location: Visby, Gotland
Post Re: Elmwood M60 HJÄLP! ;-)
Tack för tipset, Owe!
Jag har dock redan via FB varit i kontakt med både Jan och Peter Samzelius (en av de som tillsammans med Jan drev Elmwood).
Jan lovade att försöka hitta en komponentlista (eftersom han inte vill lämna ut kompletta scheman) men hittills har han inte återkommit med något.

Mailade också Tommy Folkesson och frågade om han kunde reversera modden.
Eftersom han inte dokumenterar vad han gör (utan mer "går på känn") så kunde han inte heller hjälpa...

Har funderat på en mängd andra ersättningsförstärkare men inte hittat någon som jag gillar lika mycket.
Så det här är min "sista bra idé"! ;-)

_________________
http://www.stompbox.se


20 Oct 2021, 13:54
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.