View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 16:39



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Marshall DSL 100w mot Topp (SÅLD) 
Author Message

Joined: 30 Jun 2008, 23:15
Posts: 618
Location:
Post 
Men Chubby.......Var det inte du som hade "hittat rätt" för ett tag sedan....? Vad hände??


15 Sep 2009, 19:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2008, 23:15
Posts: 618
Location:
Post 
Sant.....Man har alltid för brottom när man väl kommer till studion.

Ska ge dig ett tips ang din quest for the holy sound.....När du hittat det du tror dig vilja ha....Micka upp och spela in stärkaren...Det du hör med örat låter inte likadant i en mikrofon när du spelar in, om du inte stänger in lådan i ett dämpat rum och mickar med en svindyr kondare. Jag hade Celestion Wolverine trattar i en JCM2000 combo för ett tag sedan och dom lät helt ok när man satt och spelade...Sedan mickade jag upp den och det lät skit! Kopplade in en annan låda men andra högtalare och det lät lika bra med örat...Och helt annorlunda med micken, dock bättre denna gången. Jag anser att det enda sättet att veta att man hittat rätt är att micka upp och spela in...Sedan avgöra om man är rätt på det eller inte!

Lycka till!


15 Sep 2009, 21:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Nov 2002, 19:37
Posts: 154
Post 
Marshall JMP 2104 2*12 kombo?

//R


15 Sep 2009, 23:58
Profile

Joined: 10 Aug 2002, 17:04
Posts: 37
Post 
Bra topp och låda det där!
Tips för inspelning, testa en Isolation box när du spelar in. Har gjort det själv med en DSL med gott resultat. Mycket smidigt förfarande!
T ex:
http://www.randallamplifiers.com/Cabine ... ation.html


17 Sep 2009, 11:12
Profile WWW

Joined: 30 Jun 2008, 23:15
Posts: 618
Location:
Post 
Tornet wrote:

Bra topp och låda det där!
Tips för inspelning, testa en Isolation box när du spelar in. Har gjort det själv med en DSL med gott resultat. Mycket smidigt förfarande!
T ex:
http://www.randallamplifiers.com/Cabine ... ation.html




Jag skaffade ett IsoCab för ett tag sedan....Nu var det ett rent helvete att micka den kan jag säga. SM-57:an var bara att glömma då huvudet på micken är löst....Skruvar man upp stärken för att komma åt slutstegs disten så hör man hur "hatten" skallrar när man lyssnar på inspelningen. Jaha.......Vad fan gör jag nu då, tänkte jag, Jag hade i samma veva köpt mig en ny sång mick, en SP B3:a, så jag stoppade in den i lådan, dämpade den max på micken och ställde ljudupptagningen på mönstret som ser ut som en 8:a.

Resultatet då?? Sweet Jesus vad bra det blev då!

Vill ni lyssna på upptagningen så gå in på http://www.myspace.com/kindofblueswe och lyssna på "I would love", Strata in i Mesa stiletton in i Isolådan. Det inte bara låter snorbra...Frugan kan sitta i rummet brevid och titta på tv:n och jag har en 100w rörstärk med volymen på 5:an....Fan vad smidigt det är då!


17 Sep 2009, 18:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Jun 2008, 23:15
Posts: 618
Location:
Post 
Chubby wrote:

ja det låter kanon om gitarrerna, men du får gärna fylla på med lite fills med ditt EZdrummer ;)

Resten lät ju jättebra. fan jag ska ha en sån där låda, skulle göra mitt komponerande mycket mer smidigt.

:)

the-duke-666@hotmail.com


Ha ha! Tråkigt med trummor ju! Tröstlöst tråkigt att programera fills och skit........Men jag kan bara hålla med dig. Ja, gitarrerna låter i mina öron riktigt bra!


17 Sep 2009, 22:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post 
hmm har endast en Yamaha dg100 ??

Image -----VIP----- vip(snabel-a) etanet.se


20 Sep 2009, 11:04
Profile

Joined: 30 Jun 2008, 23:15
Posts: 618
Location:
Post 
Chubby wrote:

låten skulle bli mycket mer intressant om trummorna hade lite mer liv.

det är ju askul o fixa trummorna, finns ju en mängd färdiga fills det är ju bara fantasin som sätter stopp...




the-duke-666@hotmail.com


Jo jag vet, men jag är så korkad att när jag får en låt idé så har jag ju den i huvudet....Startar EZ-drummer och hittar ett komp som passar, kopierar 5 minuters trummkomp som låter likadant, spelar in bas och sedan gitarr, lägger sång och sen är den ju klar...Då lägger jag den till sidan och börjar med nästa låt, så trummorna blir aldrig redigerade då projektet är slut. Jag spelar in mina låtar på detta viset och skickar sedan ut dom till band kolegerna. Då får dom en färdig idé om hur det ska låta. Trummisen vi har är den bästa jag någonsin spelat med...Ett 20-årigt underbarn, han fixar ALLT. Därför så orkar jag inte pilla med trummspåret då vi ändå ska spela in dom i studio senare. Glömmer aldrig när vi skulle repa in en Whitesnake cover, Here I go again...Whitesnake??? Vad är det för något??? Sa han...Ha ha ha! Då inser man hur gammal man själv är! Han lyssnade på den i lurar EN gång...Nu kör vi, sa han och satte den med synkoper och fills....Det är en fröjd att spela med sådana killar.


20 Sep 2009, 12:42
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.