View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:06



Reply to topic  [ 199 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!! 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
daffyd wrote:
Fast Dregen har ju en förbannat snygg tjej!


Har inte alla rockstjärnor det? 8)


29 Feb 2012, 18:20
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Jag tycker inte hans tjej är överdrivet snygg.


det var roligt när Plura sa nåt rätt äckligt till henne i ett av dom där matlagningsprogrammen på tv.


29 Feb 2012, 18:43
Profile ICQ WWW

Joined: 20 May 2003, 23:28
Posts: 2794
Location: Sollentuna, Stockholm
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
spelagitarr wrote:
http://www.spelagitarr.se/dregen.html

Finns en bild på micken där. Känner Du igen den?


Ser ut som en DiMarzio Megadrive
Image


29 Feb 2012, 18:55
Profile
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Pete Townshend vet jag vem det är. Cool snubbe till skillnad från andra med låg gitarrföriing

Pernilla Andersson verkar vara trevlig och det är möjligen Degen också.

Sami är mer intressant som gitarrist men möjligen lite mer tillbakadragen

Polly är löjligt gott, speciellt de med mörk choklad

Allt detta kan man ha olika åsikter om, liksom att det nog är bättre med 7kOhm i en mickspole än 7Ohm. Vad man däremot aldrig ens kan ifrågasätta är att en hink med popcorn sitter fint just här och nu


Image

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


29 Feb 2012, 19:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Joshunznera wrote:
Allt detta kan man ha olika åsikter om, liksom att det nog är bättre med 7kOhm i en mickspole än 7Ohm. Vad man däremot aldrig ens kan ifrågasätta är att en hink med popcorn sitter fint just här och nu


Haha, jag tar genast åt mig och skäms lite då jag antar att det var jag som missade 1000X-prefixet. Inte första gången, Jesper brukar också skoja om detta Andersfenomen.

_________________
/Anders


29 Feb 2012, 19:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
spelagitarr wrote:
Priset förklaras inte med att vare sig gitarrmodellen eller micken skulle vara unika utan att detta är en Dregen gitarr som man sedan får tycka att det är värt något eller inte.


Nope, en Dregengitarr är en 335a.

Dina jämförelser med Pete Townsend och hans LP Deluxe går inte riktigt hem hos mig. Pete är rockstjärna på "riktigt", och har burit exemplaret aktivt på scen under en period av sin karriär. Instrumentet är välkänt.
När det gäller din LP Custom så blir Dregens tidigare ägande kuriosa, kan visserligen höja gitarrens värde till viss del, men specarna är inte ointressanta eftersom gitarren i sig är helt okänd och inte förknippas med Dregen på samma sätt som Petes Deluxe.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


29 Feb 2012, 19:43
Profile

Joined: 25 Feb 2012, 22:15
Posts: 62
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Pete är ju även känd för att använda Gibson SG men Du kanske bara räknar den senaste eller sista bilden man ser en artist med en gitarr :wink:

Kolla in den lilla filmen där Dregen talar om sina gitarrer på min websajt så ser Du bland annat ett foto med honom och gitarren. Att han sedan harvar runt med sina 335or nu för tiden gör ju inte denna Gibson mindre intressant utan snarare mer intressant. Elvis hade ju gamla gitarrer i början och dessa kan alla samlare men kanske inte den stora pöbeln och på samma sätt så har Du en gitarrists tidiga gitarr. Det är på denna som de magiska låtarna skapades i början och bandet utkristaliserades. Att han sedan upprepar dem med en 335 gör väl inte den mer magisk eller ...

Det är ingen hörsägen att det skulle vara hans gitarr utan det finns bekräftat.


29 Feb 2012, 20:49
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
spelagitarr wrote:
Pete är ju även känd för att använda Gibson SG men Du kanske bara räknar den senaste eller sista bilden man ser en artist med en gitarr :wink:


Precis, men Dregen är inte känd för LP.

spelagitarr wrote:
Att han sedan harvar runt med sina 335or nu för tiden gör ju inte denna Gibson mindre intressant utan snarare mer intressant.


Varför då? Menar du att Dregen är så inspelad på sina 335or att gemene man inte alls kan förstå detta fantastiska under att han, Dregen, faktiskt ägt och ollat en LP en gång i tiden? För mig är det iaf tvärtom.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


29 Feb 2012, 21:25
Profile
User avatar

Joined: 19 Feb 2010, 20:30
Posts: 297
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Är stegen överhuvud taget känd för att spela gitarr???
Mer mediapajas ala big brothergänget.
Hans kändisskap är väl begränsat till att se ur som en sliskig rockertyp, att gilla att fiska, och att vara gift med Pernilla Andersson.
Jag kunde inte låta bli att googla dregen på bilder. Och det finns en gitarr på 100 bilder.
Ungefär lika många som en vanlig svensk medelsvensson om man googlar hans namn :-D

_________________
________________________________________________________________________________________

Hagström ---------> 60-talets Harley Benton :-D


29 Feb 2012, 22:24
Profile

Joined: 25 Feb 2012, 22:15
Posts: 62
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Quote:
Jag kunde inte låta bli att googla dregen på bilder. Och det finns en gitarr på 100 bilder.
Ungefär lika många som en vanlig svensk medelsvensson om man googlar hans namn


Nasty :wink:


29 Feb 2012, 22:53
Profile

Joined: 25 Feb 2012, 22:15
Posts: 62
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Quote:
Ser ut som en DiMarzio Megadrive



Riktigt likt men de två små hålen som finns på Din bild är 3 på Dregen pickupen. Misstänker att jag får skruva loss och titta närmare på den vid tillfälle för att säkerställa vad det är men Din bild är nästan helt rätt.


29 Feb 2012, 23:02
Profile

Joined: 06 Nov 2008, 16:42
Posts: 215
Location:
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
spelagitarr: Tycker att det är bra att du bibehåller glimten i ögat och står på dig. Dregen har trots allt gjort sig ett namn här i Sverige, dock inte på Ljudbojen som du kanske förstått. Men att någon med en lite högre inkomst skulle betala lite extra för den här gitarren och denna kuriosa är absolut inte omöjligt.
Tråden luktar lite avundsjuka kan jag tycka :)


29 Feb 2012, 23:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Feb 2012, 22:15
Posts: 62
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Glassfinger, e du lite kinkig ikvälll ...

Klart man kan resonera hur man vill.

En annan sak som Du inte verkar ha tagit med i bilden är att det hela tiden blir fler och fler kameror ute. Hur många gånger hade du och Dina kompisar med sig kameror överallt i slutet av 80 talet och början av 90 talet jämfört med hur ofta Du och dina kompisar går ut idag UTAN en kamera (finns ju i princip varje mobil idag) så visst finns det myriader med bilder på Dregen och 335or till skillnad mot Les Paul för Du försöker väl inte slå i oss att han bara satt på muggen och jazzade med les paulen och körde .... mungiga på scen förr i världen.

Checka datumen på bilderna som finns på nätet så klarnar säkert bilden varför de flesta är 335or. (typ Internets utbredning på sent 80 tal och tidigt 90 tal mot nu med FaceBook, fotosajter osv ... traditionellt så tar nätet och dess användare upp ett beteende och börjar langa ut info och bilder och inte alltid rotar fram gammalt och slänger ut så därför hittar du sällan äldre bilder på nätet om inte någon lagt ut dem av någon specifik anledning.

Dregen var ju bla i Tyskland i början så där finns det säkert. Annars kolla gamla bilder på Sex Pistols inte sjutton har publiken kameror i händerna eller ....

Så, filosofen, även om ett träd ramlar i skogen och ingen såg det just då så har det ändå hänt och att Dregen lirade på denna under sin första tid säger han själv i programmet här är ditt liv där jag hämtat utdraget ur den korta lilla film jag hänvisat till (framgår också av källhänvisningen på slutet av filmklippet).


29 Feb 2012, 23:15
Profile

Joined: 25 Feb 2012, 22:15
Posts: 62
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Guitarman : En liten doft av avundsjuka finns säkert hos en liten minoritet men även hjälpsamhet med bla vilken mick det kan vara och kul med Dregenhistorier.

Jag har nog begripit att forumet kanske mer är rätt för mer normala gitarrer men har även sett att visa lite mer spännande gitarrer har hittat nya hussar och mattar. Kanske det är känsligt att hissa Dregen som gitarrist där en liten minoritet kanske ser sig som försummade guitar heros där Dregen kanske uppfattas som en lyckosam klåpare och där gitarren i brist på Dregen får klä skott för dessa känslor. Projicering enligt den gode tyske psykologen men det kan ju vara helt fel.

I stort tycker jag att det är en underbar diskussion med mycket popcorn, stora hjärtan och rejäla lass med humor och vem vet en mörk natt så kanske någon vaknar upp och knackar på min email. Om inte så har vi tillsammans presterat ännu en minnesvärd tråd :)


29 Feb 2012, 23:24
Profile

Joined: 25 Jul 2008, 17:09
Posts: 200
Location: Kil
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Här finns ju filmbevis på när han lirar på den
http://www.youtube.com/watch?v=gnvKnIS6E2c


29 Feb 2012, 23:27
Profile

Joined: 20 May 2003, 23:28
Posts: 2794
Location: Sollentuna, Stockholm
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
spelagitarr wrote:
Quote:
Ser ut som en DiMarzio Megadrive



Riktigt likt men de två små hålen som finns på Din bild är 3 på Dregen pickupen. Misstänker att jag får skruva loss och titta närmare på den vid tillfälle för att säkerställa vad det är men Din bild är nästan helt rätt.

Du kan ju fråga *DNS* om tre vs två hål i bobbinen på DiMarzios. Det är en bild på en relativt ny pickup, jag antar att din är från åttitalet, eller så. :)


29 Feb 2012, 23:35
Profile

Joined: 25 Feb 2012, 22:15
Posts: 62
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Quote:
Här finns ju filmbevis på när han lirar på den
http://www.youtube.com/watch?v=gnvKnIS6E2c


YOU_ARE_A_GUITAR_GOD !!!

Har hittat stillbilder och att Dregen bekräftat att han ägt den och spelat på den men det har ju inte övertygat alla så .... denna skakiga rulle från tidigt 90 tal (då knappt ens feta direktörer hade mobiltelefon och inte hade de kamera i sig då) visar tydligt gitarren och det är lite coolt att se att den är vit fortfarande och ännu ingen pinuppa. Nu har ju gamla Bettan gulnat något som händer vita Les Paul (de blir sk gräddfärgade) och pinuppat på sig.

Så någon som nu inte köper att unge vilde Dregen använde denna gitarr när det hela tog fart. Så, har ju hellre Bob Dylans första eller andra gitarr när han gick runt och var halvpoet än någon av de hundra sponsor guror han måste ha runtomkring sig under de senaste dussin åren men det är ju jag det. Sir Paul i Beatles köpte ju en Höfner bas i Tyskland. Inte för att den var bra utan för att den kostade 40 dmark och en Fender 10 dmark om jag kommer ihåg rätt och vad hände med fame för fiolbasen från Höfner ... den kallas ju Beatles basen nu och är riktigt dyr från 60 talet för att inte tala om vad Sir Pauls hade kostat om den int blivit stulen. Så även den är ju en tidig klassiker .....

Det där var ju riktigt influerad av Sex Pistols, inte musiken, men röjet med sönderslagna stolar ...

Toppen, stort tack.


29 Feb 2012, 23:52
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Jag såg honom lira på den här gitarren 94-95 så det är nog klarlagt att det är den gitarren... Förresten hade Nicke en vänster LP vit också , men den vet jag inte om det var en Gibson eller kopia, dom brukade köra ett gemensamt wha wha solo som slutade med att båda låg på scenen och ormade sig med pågående rundgång.... obetalbart :wink:

_________________



29 Feb 2012, 23:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
spelagitarr wrote:
Kanske det är känsligt att hissa Dregen som gitarrist där en liten minoritet kanske ser sig som försummade guitar heros där Dregen kanske uppfattas som en lyckosam klåpare och där gitarren i brist på Dregen får klä skott för dessa känslor. Projicering enligt den gode tyske psykologen men det kan ju vara helt fel.


:D Skott rakt in i krysset! Kan nån fixa mer popcorn?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Mar 2012, 00:20
Profile
User avatar

Joined: 19 Feb 2010, 20:30
Posts: 297
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Här är en tråd med lite puckupförslag;
http://www.seymourduncan.com/forum/show ... hp?t=67699
Har för mig det fanns någon som hette venom också!
Kan tillägga också att jag inte har några problem med gamla hellacopter.
De var riktigt rakt på och bra!
Som t.ex. Sex pistols och motorhead, som jag också gillar.
Men ingen av ovanstående för deras gitarrspel utan för musiken som sådan!
Lite som AC/DC kanske t.o.m. Många av världens bästa låtar, men med en Angus vars spelstil påminner om något han lärt sig av nån kärring i Frälsningsarmén. Men en rocker på scenen utan dess like :D Så på något sätt får han åskådarna att tro att han är en jävel på gura ;)
Han har även lurat mig :S

_________________
________________________________________________________________________________________

Hagström ---------> 60-talets Harley Benton :-D


01 Mar 2012, 00:44
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
danix wrote:
Ser ut som en DiMarzio Megadrive



//Riktigt likt men de två små hålen som finns på Din bild är 3 på Dregen pickupen. Misstänker att jag får skruva loss och titta närmare på den vid tillfälle för att säkerställa vad det är men Din bild är nästan helt rätt.//

Du kan ju fråga *DNS* om tre vs två hål i bobbinen på DiMarzios. Det är en bild på en relativt ny pickup, jag antar att din är från åttitalet, eller så. :)


Nog fanns väl samma 3:e hål ute vid kanten på Dimarzio i början på 80 talet ? Jämför t ex "vintage" dimarzio ebay (dock inte alls samma pickup)

http://www.ebay.com/itm/Pair-2-Vintage-Dimarzio-Humbucker-Pickups-Great-Smoked-Patina-/320857756730?pt=Guitar_Accessories&hash=item4ab49cd43a


01 Mar 2012, 01:11
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Det stämmer säkert i vissa fall men jag gillar inte riktigt det där snacket om "avundsjuka" som nästan alltid kommer så fort någon eller man själv säger att man inte gillar nån person (känd som okänd).

kan det inte ofta vara så att man helt enkelt tycker
personen är usel och att det inte handlar om avundsjuka alls?


jag bryr mig inte om Backyard Babies eller Hellacopters alls.
jag har råkat på personer från dom banden vid ett par
tillfällen och jag har inga personliga
skäl att tycka varken bra eller illa om dom.

Däremot tycker jag Dregen är rätt trist bara.

som gitarrist är det säkert svårt att göra nåt som ingen har gjort innan
men tex gitarristerna i Bob Hund känns ju mycket mer originella
eller hur?


01 Mar 2012, 02:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
jag börjar bli alltmer övertygad om att spelagitarr=Dregen 8)

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


01 Mar 2012, 06:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Joshunznera wrote:
jag börjar bli alltmer övertygad om att spelagitarr=Dregen 8)


He he. Så måste det naturligtvis vara. Och gitarren är en kina-fake. :lol:

_________________
Gud finns inte.


01 Mar 2012, 07:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
we_made_wor_history wrote:
Det stämmer säkert i vissa fall men jag gillar inte riktigt det där snacket om "avundsjuka" som nästan alltid kommer så fort någon eller man själv säger att man inte gillar nån person (känd som okänd).

kan det inte ofta vara så att man helt enkelt tycker
personen är usel och att det inte handlar om avundsjuka alls?



Frågan är varför man i varje tråd måste ange sin negativa åsikt om allt som inte hör till trådens ämne.

För övrigt är det ett jävla gnällande över en gitarr.
Det är en cool gitarr och ägaren som haft den är oavsett om ni vill inse det eller ej är en av de stora inom rocken i Sverige. Hur bra ni tycker att han är på att spela/hur cool ni tycker att han inte är osv osv spelar absolut ingen roll för han satt sitt spår i musiksverige det är de ren och skär fakta.
Vissa av er låter som de som tycker Ozzy är en dokusåpapajjas och inte heller fattar att han är en av de coolaste sångarna inom hårdrockens historia.
Nu slutsurat för den här morgonen, kaffet börjar verka nu :lol:


01 Mar 2012, 08:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Är det inte nog nu? Jag tror ni har fått eran poäng hörsammad. Kan admin låsa den här tråden eller något?
Jag förstår att man kan uppröras över prissättning på en gitarr men att fylla en säljes-tråd med fyra sidor med ren smörja är fan löjligt.

_________________
www.facebook.com/gudarsskymning


01 Mar 2012, 09:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
rifle wrote:
Vissa av er låter som de som tycker Ozzy är en dokusåpapajjas och inte heller fattar att han är en av de coolaste sångarna inom hårdrockens historia.
Nu slutsurat för den här morgonen, kaffet börjar verka nu :lol:



Ozzy ÄR rockhistoria, men att ens nämna honom i en degtråd känns ju lite övermaga

/surgubbe (2)

_________________
-------------------------------------------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


01 Mar 2012, 09:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Image

_________________
bneostman@live.se


01 Mar 2012, 10:17
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Joshunznera wrote:
Ozzy ÄR rockhistoria, men att ens nämna honom i en degtråd känns ju lite övermaga

/surgubbe (2)


Men tänk dig att Ozzy en gång i tiden varit på Dregens nivå.
En dag kanske Dregen är lika stor rockhistoria som Ozzy.

Då kommer hela gnällrasken här skryta om hur nära det var att de köpte Dregens gamla gura plus att de alltid haft Dregen som förebild.
Så är sanningen med historia.


01 Mar 2012, 10:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Dregens gamla vita Gibson Les Paul Custom med pinuppa!!
Joshunznera wrote:
jag börjar bli alltmer övertygad om att spelagitarr=Dregen 8)


Det har stått klart hela tiden. Det är hårda tider för alla artister. Dregen = "spelagitar" måste
få in stålar snabbt nu. Lägenhet på söder och hus i skärgården utan några större summor från
STIM varken för han eller hustrun. Allt svårare att få reklam och TV jobb.....fatta att läget är
KRITISKT

_________________
"Constipated people don't give a crap"


01 Mar 2012, 12:07
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 199 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.