View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 09:42



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
User avatar

Joined: 08 Mar 2008, 17:58
Posts: 3440
Location:
Post 
Fan! Jag som trodde du sänkt den ännu mer[:D][:D][:D]!
Mvh Daffyd


15 Jul 2008, 22:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
marcusss wrote:

Dumpar priset på den här godingen så den blir såld.
Måste finansiera ett tele-köp som jag har mer nytta av. Har redan flera strator.


<s>9000:-</s><font size="4"><font color="red">7700:-</font id="red"></font id="size4"> inkl. frakt!

<b>Info:</b>
1996 Fender Stratocaster Made in Japan '54 Reissue.
Askkropp. Enbits lönnhals.
Fender jubileumsmodell (50 år).
Perfekt nyskick!
BRA mickar och elektronik. Stora pottar. Inga keramiska skitmickar.

Svart hardcase i fint skick ingår vid snabb affär.

En mycket bra gitarr som är minst lika bra som min Fender USA reissue.




Problemet i Sverige är att oavsett vad det är för Fender Japan modell så har Svensson bestämt sig för att de inte ska kosta mer än 5000kr (med undantag av JV). De här 54ri Stratorna är tokbra och är värda sina slantar. Däremot i USA kan du få ett bra pris på den. Min amerikanske gitarrpolare sålde sin Japanska 54ri för 1100$ i USA på E-bay. 6600kr + frakt och moms ger ju 9-1000kr i Sverige så jag tycker att ditt första pris på 9000kr är rimligt. Men gemene svensk har inte hajat det. Jag skulle provat att sälja den internationellt. Även England är en bra marknad för Made in Japan.


15 Jul 2008, 22:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
Haraldrig wrote:
Men gemene svensk har inte hajat det. Jag skulle provat att sälja den internationellt. Även England är en bra marknad för Made in Japan.

England borde väl vara "internationellt"?

Jag har aldrig fattat det här med "gemene svensk har inte hajat hur bra dessa är" vilket ju i praktiken innebär att "gemene svensk har inte fatta hur mycket han FAKTISKT borde vara beredd att betala för dessa". Det gäller oavsett om man talar Japan-Fender eller lawsuits.

Om den marknad man försöker sälja något på inte värderar produkten högre än x kronor, då är x kronor värdet på produkten på den aktuella marknaden. Detta oavsett om jag som säljare eller utomstående tycker den är värd 2x kronor. Sen är det väl ointressant om den värderingen beror på okunskap eller något annat?

Det finns i det läget två alternativ som säljare, antingen att (som du föreslår) utöka marknaden där man bjuder ut produkten, för att på så sätt nå en marknad där värderingen är högre, eller att acceptera den värdering som den ursprungliga marknaden gör.

Mycket annat kan man inte göra,. Man lär knappast kunna logiskt övertyga hela marknaden, oavsett hur bra argument man har, om att dess värdering är felaktig.

(Sorry för kladd i säljtråd.)

/D


16 Jul 2008, 11:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
"Gemene man" kanske har förlorat sitt jobb och inte vet hur han ska betala räkningarna... [;)]

PS. ursäkta kladdet i din säljtråd men jag kan inte se en boll på straffpunkten utan att klippa till! [:D]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


16 Jul 2008, 11:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Betala ena (1) boten och överklaga till berörd myndighetdom dom andra två och säg det var fel på bilen! Kostnad 400kr (så delarar vi på dom andra 800kr)

Du vet hur sugna vi alla är på denna gitarren, men det är mycket pengar även om den är värd det tre dubbla. Varför har du inte haft den på Blocket? Tradera är ju loppis <u>auktion</u> och alla förväntar sig att kunna FYNDA för en låg peng!
Jag lyckönskar dej med försäljningen och hoppas du får din telecaster till slut.


17 Jul 2008, 07:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Mar 2008, 00:28
Posts: 436
Location:
Post 
jag har tänkt på en sak på tradera. som nu i din auktion, så står det att reservationspriset inte är uppnått, å då har man väl ett pris som man vill ha, men ändå är utropningspriset på en krona? det är ingen kritik mot nån, jag bara undrar hur det funkar! kan man se på nått sätt vad som är reservationspris?

http://www.myspace.com/roselinegroup


17 Jul 2008, 08:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
vodooman wrote:

jag har tänkt på en sak på tradera. som nu i din auktion, så står det att reservationspriset inte är uppnått, å då har man väl ett pris som man vill ha, men ändå är utropningspriset på en krona? det är ingen kritik mot nån, jag bara undrar hur det funkar! kan man se på nått sätt vad som är reservationspris?

http://www.myspace.com/roselinegroup



nej, dvs att sätta ut en krona är bara ett lockbete.....ingen kommer få köpa den ändå för under reservationspriset som jag gissar är 7699 kr.


17 Jul 2008, 08:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Jag gissar att reservationspriset är 8999:-! [8D]

Den ursprungliga tanken med utropspris/reservatonspris var att man skulle välja en av dom. Genom att välja båda blir det en liten "luring", men helt enligt Traderas regler. [:)]

Jag brukar maila auktionisten och fråga vilket reservationspris som gäller. Nio av tio ger ett svar! [:)]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


17 Jul 2008, 09:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Mar 2008, 00:28
Posts: 436
Location:
Post 
marcusss wrote:

Lite fegt kanske, men jag vågar inte gambla den här gången. Gitarren har kostat mig mycket och jag misstänker att traderarna inte inser hur fin gitarren är och dess värde. Den skulle mycket väl kunna stanna på 3000 och det vore att skänka bort den, anser jag.

<hr noshade size="1">
Image


absolut! jag håller med dig! men att det inte står vad reservationspriset är, det är det som jag undrar över! det borde stå nån stans tycker jag. [^]

http://www.myspace.com/roselinegroup


17 Jul 2008, 10:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
marcusss wrote:

Man kan dels ange ett res-pris SAMT vad auktionen ska börja med från för bud, i mitt fall 1:-. Det är två olika inställningar.
Allt för att locka till bud antar jag. [:)]

Det mest logiska hade ju varit att buden börjar från res.priset, jag håller med.



<hr noshade size="1">
Image


Samtidigt är det ju faktiskt upp till säljaren att ange spelreglerna för auktionen. Förstår din oro - jag hade själv gjort likadant. [:)]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


17 Jul 2008, 12:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
marcusss wrote:

Lite fegt kanske, men jag vågar inte gambla den här gången. Gitarren har kostat mig mycket och <font color="red">jag misstänker att traderarna inte inser hur fin gitarren är och dess värde.</font id="red"> Den skulle mycket väl kunna stanna på 3000 och det vore att skänka bort den, anser jag.

<hr noshade size="1">
Image


Tja...då bjuder de ändå inte det du vill ha och då är det ju i det närmsta meningslöst att slänga ut den på tradera....eller så har du helt enkelt ett överpris på guran och får helt enkelt inse att du har betalat för mycket för det japanska junket [}:)]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av den tidiga Rock'n Roll'n"]</font id="pink">


17 Jul 2008, 16:28
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 21:10
Posts: 280
Location: Tellus
Post 
Mycket möjligt, men då har jag i alla fall försökt.
Kanske jag gör ett försök på ebay om inte tradera funkar.

Musiker är konservativa och är tröga att pröva något nytt, om inte någon annan musiker säger "det är det bästa jag provat", då vill musikern ha samma. Om jag köper guror så håller jag mig till saker jag vet går sälja. Japanskt är svårt. Jag har haft 20 Telecasters i mitt liv, har fn. 6 (tror jag). Den hittils bästa är Japansk! Ingen har haft så bra ton, ingen har varit så fin i ådringen (white blonde på ask) halsen är tunn och fin och lättspelad. Skulle jag värdera den i pengar så är det en 10000:- kronors gura. Men ingen (i Sverige) skulle ge mer än 4-5 tusen för den. Dock skulle jag få flera tusen tack av köparen när jag ser honom något år efter. Ett råd till dig. Köp "säljbara" prylar om du inte är säker på att du vill behålla dem.
Lycka till!

I've got GAS......
Guitar Acquisition Syndrome


17 Jul 2008, 18:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post 
vodooman wrote:

marcusss wrote:

Lite fegt kanske, men jag vågar inte gambla den här gången. Gitarren har kostat mig mycket och jag misstänker att traderarna inte inser hur fin gitarren är och dess värde. Den skulle mycket väl kunna stanna på 3000 och det vore att skänka bort den, anser jag.

<hr noshade size="1">
Image


absolut! jag håller med dig! men att det inte står vad reservationspriset är, det är det som jag undrar över! det borde stå nån stans tycker jag. [^]

http://www.myspace.com/roselinegroup



Det skulle ju inte funka på auktioner, att man visade 'reserved' , då skulle ingen bjuda över det. och dessa skulle då bli för höga

Det är dyrare på ex ebay att sälja med 'reserved' så det gör att en del auktioner startar på en krona, i detta fall innebär det att första budet är en krona. samma som på andra auktioner

att prtata om vad 'marknaden bjuder' och liknande är svårt på gitarrer i sverige, det är så få affärer och varje objekt är nästan unikt. bara för att någon ex säljer en LP Standard i desperation för 9.000 innebär inte att de är 'värda' det enligt markanden , nästa kan gå för 15 2 veckor senare.

Jag tycker 8-9k är rimligt för den gitarren , oavsett vad 'svensson tycker'


17 Jul 2008, 19:55
Profile ICQ WWW

Joined: 07 May 2008, 14:49
Posts: 498
Location: Nybro
Post 
Ett byte mot ett vitt(mer cremefärgat av tidens tand)Gibson V ala ´67 modellen,gjord -95,har små dings,ljuder & spelar som en dröm.Orginal Hardcase´t + en Ritter Gigbag finns.


23 Jul 2008, 06:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Mar 2008, 17:58
Posts: 3440
Location:
Post 
Ser att du har byten på G. Vad är du ute efter för gura? Jag kanske oxå har nåt intressant till dig? Mvh Daffyd


25 Jul 2008, 10:03
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.