View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 21:30



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Vintage real 60´s Fender stratocaster! 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 17:03
Posts: 993
Location: Norrköping
Post Vintage real 60´s Fender stratocaster!
Hej! säljer en hpd strata från 64-66, den är till stor del ihopsatt av original vintage Fender delar, (ca 90%). Denna gitarr är ett projekt som jag hållit på med under ett tid, kan nu tänka mig sälja den till den som vill ha en billig "äkta" vintage strata. Kommer inte här att ange alla delar och ursprung, utan det får ske vid vidare kontakt till min mejl för mer info och många bilder på alla delar. Jag kommer inte att svara någon via Ljudbojen, (för många däcksparkare/troll på forumet).

Vill helst sälja den direkt till hugad spekulant, vi går igenom den del för del tillsammans för att komma överens om delars äkthet, osv, (vill gärna ha mer input från vintagekännare om delarna). Kan kort nämna att i princip hela gitarren består av äkta vara. Svajklump, potar, switch är utbytta, plasten är relicerad från Fatboy, bla.

Som sagt, hugade spekulanter som förstår vintage med cash är välkomna, andras mejl slängs utan förbehåll. Prisintervall nånstans runt en ny Fender Stratocaster CS och uppåt, inget case tyvärr. Köp en player för en summa som ligger långt långt under en "riktig" vintage strata. Enda byte jag kan tänka mig är vintage vänster prylar, Fender, Gibson.

Gitarren bor i Norrköping, kan tänkas tas med till Linköping.

Rock On!


Attachments:
IMG_0792 - kopia.JPG
IMG_0792 - kopia.JPG [ 134.21 KiB | Viewed 10111 times ]

_________________
Håkan Hultberg, 0703-011421, lefty.guitar@hotmail.com

"And the man with the guitar - Jimi Hendrix" speaker IOW festival -70


Last edited by lefty.guitar on 31 Jan 2020, 09:51, edited 1 time in total.

12 Apr 2019, 09:45
Profile
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 17:03
Posts: 993
Location: Norrköping
Post Re: Vintage real 60´s Fender stratocaster!
Fattar absolut ingenting, tror alla att det är en blåsning!? Jag försöker inte lura nån, har bra koll på alla delar, kroppen är till 98% en äkta Fender kropp från ca -64, har kollat specarna mkt noga utifrån all info på nätet. Cracks och slitage är äkta, inget relic jobb, och t ex dowelmarks finns på där. Har som sagt visat kroppen för handlare i Gtb, vilken nästan sket på sig av sukt efter den.

Halsen är en äkta Fender Coronado hals från -66, sedan omgjord till stratahals av mig, stämplar finns och slitaget på rw kan man inte relicera fram, (det är i princip en strata hals med lite större skalle från början, många gör om den till strata specar). Givetvis sitter original Kluson double line mekanik. Mickarna är original ifrån -65, omlindade av mig med rätt tråd, inköpt från Tonekraft USA. Sadlarna är äkta vintage, övriga delar är relicerade delar från olika tillverkare på nätet.

Skulle vilja visa upp den för nån som kan spela på den, (jag lirar ju left, så jag har svårt att utvärdera den, men tonen är otroligt rätt). Min prisbild ligger väldigt lågt, jag vill inte ”tjäna” en massa på dealen, utan sälja en bra billig vintage strata till nån som inte har 100 tusen på fickan. Vill helst sälja den i Sverige, då jag vill gå igenom alla specar med köparen innan deal, om inget händer så slänger jag ut den på troligtvis ebay UK. Är man inte hemma där heller så hänger jag den på väggen som pensionsförsäkring.

Trevlig sommar boys!

_________________
Håkan Hultberg, 0703-011421, lefty.guitar@hotmail.com

"And the man with the guitar - Jimi Hendrix" speaker IOW festival -70


Last edited by lefty.guitar on 31 Jan 2020, 09:52, edited 1 time in total.



23 Jun 2019, 09:45
Profile

Joined: 12 Aug 2013, 11:03
Posts: 63
Location: Karlskrona
Post Re: Vintage real 60´s Fender stratocaster!
Om jag ska spekulera tror jag inte att det svala intresset beror så mycket på delarnas ursprung som på osäkerhet kring andrahandsvärdet vid en eventuell vidareförsäljning. Det kanske blir lättare om det går att få den värderad av någon välrenommerad konnässör i branschen?

Men, som sagt, ren spekulation, jag kan inte ett skvatt om vintagemarknaden.


23 Jun 2019, 12:46
Profile

Joined: 05 Aug 2015, 13:34
Posts: 2
Post Re: Vintage real 60´s Fender stratocaster!
Rymdprofeten wrote:
Om jag ska spekulera tror jag inte att det svala intresset beror så mycket på delarnas ursprung som på osäkerhet kring andrahandsvärdet vid en eventuell vidareförsäljning. Det kanske blir lättare om det går att få den värderad av någon välrenommerad konnässör i branschen?

Men, som sagt, ren spekulation, jag kan inte ett skvatt om vintagemarknaden.



Jag har aldrig känt mig nödgad att vara aktiv på detta forumet och är nu reggad enbart för en annons jag vart hänvisad till, dock inte ny som Fender spelande nörd. Instämmer på detta, den är ju heller inte original även om delarna är original. En original gitarr har delar den "Föddes" med kvar. Den är inte ett "projekt" och den har inte ett högt värde enbart för den är hopsatt med delar från en era där gitarrer som verkligen är original betingar priser jag inte skulle betala om jag så hade överflöd av dom. Det finns inget bättre i en strata från -60 talet kontra en direkt från fabrik i dagsläget. Fender gör i dag bland dom bästa gitarrerna dom någonsin byggt.


27 Jan 2020, 02:49
Profile
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 17:03
Posts: 993
Location: Norrköping
Post Re: Vintage real 60´s Fender stratocaster!
===========================================================================================
Ok? Inte ett projekt, vad är det då? Om delarna är original, t ex hals inkl mekanik är från - 66, svajplatta med pat pend sadlar, mickar ifrån 1965, (omlindade med rätt tråd av mig), vad ska man kalla den för, Kina, Korea eller kanske Indonesien? Jag skriver i”hopsatt av vintage delar” och inte ”original”, och beskriver utförligt vad som är ”äkta” eller ej. Och att en affär helst göres upp på plats, via en stor genomgång av guran och givetvis provspelning. Du bör nog läsa topicen noga, det du påstår står stämmer inte.

Gitarren är fortfarande till salu, hel eller i delar, och som sagt bestående av viss del 60-t och viss del bra ri delar.

Sedan påstår jag att min vintage lefty 65:a strata är definitivt bättre än min USA lefty 65:a vintage reissue. Men, håller med om att en USA ri är en bra gura. Förstår att alla inte rör sig på vintage nivån, det tog mig många år att hamna där. Men, när man har en bra vintage strata då vet man skillnaden. Förstår att ditt inlägg kan bero på okunskap om vintage strator, smaken är som baken, delad.

Rock On, guys!

_________________
Håkan Hultberg, 0703-011421, lefty.guitar@hotmail.com

"And the man with the guitar - Jimi Hendrix" speaker IOW festival -70


Last edited by lefty.guitar on 31 Jan 2020, 09:53, edited 1 time in total.



27 Jan 2020, 19:25
Profile

Joined: 05 Aug 2015, 13:34
Posts: 2
Post Re: Vintage real 60´s Fender stratocaster!
lefty.guitar wrote:
===========================================================================================
Ok? Inte ett projekt, vad är det då? Om delarna är original, t ex hals inkl mekanik är från - 66, svaj klump från sent 60-t, svajplatta med pat pend sadlar, mickar ifrån 1965, (omlindade med rätt tråd av mig), vad ska man kalla den för, Kina, Korea eller kanske Indonesien? Jag skriver i”hopsatt av vintage delar” och inte ”original”, och beskriver utförligt vad som är ”äkta” eller ej. Och att en affär helst göres upp på plats, via en stor genomgång av guran och givetvis provspelning. Du bör nog läsa topicen noga, det du påstår står stämmer inte.

Gitarren är fortfarande till salu, hel eller i delar, och som sagt bestående av viss del 60-t och viss del bra ri delar.

Sedan påstår jag att min vintage lefty 65:a strata är definitivt bättre än min USA lefty 65:a vintage reissue. Men, håller med om att en USA ri är en bra gura. Förstår att alla inte rör sig på vintage nivån, det tog mig många år att hamna där. Men, när man har en bra vintage strata då vet man skillnaden. Förstår att ditt inlägg kan bero på okunskap om vintage strator, smaken är som baken, delad.

Rock On, guys!


Ja så måste det så klart vara!

Står det "Vintage" eller "Gammalt" så är det bra.

Det är tydligt att du kan konsten att tänka på något viktig medans du säger något oviktigt!


31 Jan 2020, 01:30
Profile
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 17:03
Posts: 993
Location: Norrköping
Post Re: Vintage real 60´s Fender stratocaster!
Tack för bumpen, jag tycker detta forum skall vara fritt från personer som trashar andras topics bara för att,,,,, läs reglerna som vi kommit överens om. Bor du i skogen och har svans?

Men, vi lever i ett fritt samhälle med frihet att utrycka sig, gör gärna det - men inte i mina topics.

Ni andra, Rock On!

_________________
Håkan Hultberg, 0703-011421, lefty.guitar@hotmail.com

"And the man with the guitar - Jimi Hendrix" speaker IOW festival -70


31 Jan 2020, 09:58
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Vintage real 60´s Fender stratocaster!
För nyregistrerade användare kan det kanske vara på sin plats att informera om Ljudbojens PM-funktion. Ett mycket trevligare och respektfullare sätt för en ifrågasättande dialog av denna typ kring en säljes -annons.


/ Jonken


31 Jan 2020, 19:27
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Vintage real 60´s Fender stratocaster!
Tycker nog att man gott kan diskutera även i annonstrådar, var inte så lättkränkta!

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


31 Jan 2020, 20:20
Profile
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 17:03
Posts: 993
Location: Norrköping
Post Re: Vintage real 60´s Fender stratocaster!
Nja, titta i regelboken, §§ 1, 5, 6 och 7 tar upp ämnet, (för att få bort trollen från ett mkt bra forum).

Man skall inte kommentera andras topics negativt, och i denna topic går nån ut med egna osanna feltolkningar. Jag tar gärna emot ett pm från en missnöjd/ej påläst bojare, så jag kan förklara, försvara mig. Men inte bli kommenterad i topicen pga okunnighet, dålig läsförmåga.


Rock On!

_________________
Håkan Hultberg, 0703-011421, lefty.guitar@hotmail.com

"And the man with the guitar - Jimi Hendrix" speaker IOW festival -70


01 Feb 2020, 11:07
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Vintage real 60´s Fender stratocaster!
Håller med Håkan , den nyreggade bör plocka bort sina kommentarer som är helt missvisande synpunkter och subjektivt tyckande. Visar dessutom mer om sin egen okunskap i både vintagevärlden och i digital social kompetens.

Om jag vore ute efter en CS-strata så skulle denna kunna vara ett bra alternativ. Betydligt mer mojo, enligt mig.

Nu är ju säljtråden trashad ändå, men dra ett mail till admin@ljudbojen.se så fixar oakman detta.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


01 Feb 2020, 14:02
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Vintage real 60´s Fender stratocaster!
Tänk att vi utifrån samma information kan komma till så olika ståndpunkter.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


01 Feb 2020, 14:51
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Vintage real 60´s Fender stratocaster!
Granis67 wrote:
Tänk att vi utifrån samma information kan komma till så olika ståndpunkter.



Jag syftade på signaturen Wiggys kommentarer, inget annat.

_________________
the older I get, the better I was


01 Feb 2020, 15:39
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Vintage real 60´s Fender stratocaster!
clapton71 wrote:
Håller med Håkan , den nyreggade bör plocka bort sina kommentarer som är helt missvisande synpunkter och subjektivt tyckande. Visar dessutom mer om sin egen okunskap i både vintagevärlden och i digital social kompetens.

Om jag vore ute efter en CS-strata så skulle denna kunna vara ett bra alternativ. Betydligt mer mojo, enligt mig.

Nu är ju säljtråden trashad ändå, men dra ett mail till admin@ljudbojen.se så fixar oakman detta.

Matte


Håller med, helt malplacerade kommentarer av Wiggy.

Mycket cool gitarr, by the way.


02 Feb 2020, 09:37
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.