View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 12:26



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Tre handbyggda gitarrer 
Author Message

Joined: 23 Sep 2004, 08:12
Posts: 74
Location:
Post Tre handbyggda gitarrer
Har tre st egenhändigt byggda gitarrer. "Från plankor till plankor"! Alla tre är handbyggda av möbeltorrt virke av mig i Järfälla.

Nr 1:
ThinLine "Tele" med kropp av 4 bitar svensk björk med bookmatched flammig björk topp från Uppsala. GFS Fat Pat i stall och Vintage 59 i hals. Splittbara. Hals av 2-bit lönn. Hals och kropp är oljade med Tru-Oil.
Image

Nr 2:
Floyd "Tele" med kropp av mahogny och ask, FloydRose special, Dimarzio D-Aktivator HB. Hals av mahogny och lönn med lönngreppbräda och mahogny dots, Gotoh stämskruvar.Hals och kropp är oljade med Tru-Oil.
Image

Nr 3:
"Dinky" med kropp av al, Duncan JB i stall, GFS Floyd. Hals av 2-bit lönn och lönngreppbräda, 24-band.Hals och kropp är oljade med Tru-Oil.
Image

Mer info samt detaljer via PM.
Fler bilder på gitarrerna finns här: https://www.facebook.com/jezzyshandmadeguitars/
Pris är minst 5000:-/st och inga byten är intressanta. Behöver pengar och plats för nya byggen ;-)

_________________
Laga inte sånnt som inte är trasigt!


28 Feb 2019, 12:48
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Tre handbyggda gitarrer
Jag var inne på din fb-sida o kollade. Våldsamt snygga byggen. Kul att du vågar gå utanför normen också. Men saknar generell info om gitarrena som halsprofil, vikt? Blev lite sugen på racing-stripe-telen. Vad gäller för den? Har kör du generellt samma halsprofil på alla gitarrer?


01 Mar 2019, 15:28
Profile

Joined: 23 Sep 2004, 08:12
Posts: 74
Location:
Post Re: Tre handbyggda gitarrer
Stefan_E wrote:
Jag var inne på din fb-sida o kollade. Våldsamt snygga byggen. Kul att du vågar gå utanför normen också. Men saknar generell info om gitarrena som halsprofil, vikt? Blev lite sugen på racing-stripe-telen. Vad gäller för den? Har kör du generellt samma halsprofil på alla gitarrer?


Tack!
Just den randiga väger strax under 3,6 kg på köksvågen. Halsprofilen är C på Fenderspråk kanske. Eftersom alla gitarrer är handbyggda och halsarna är handformade med en spånhyvel och känsla så blir alla lite olika. Jag brukar dock försöka hålla mig till 19mm vid 1:a band och 21mm vid 12:e på ett ungefär. Återigen...känslan får avgöra. Radiusen på greppbrädan är på alla mina byggen 12" av den enkla anledningen att jag gillar den och har bara införskaffat radiekloss för 12" ännu så länge. På denna "Telen" tog jag och gjorde den lite mer modern och komfortabel att spela på genom att addera både belly och arm-cut samt att fräsa ner vid halsinfästningen ala Charvel/Jacksson. Tanken var med dessa att få ner vikt samt göra den mer komfortabel. Mickarna är en Dimarzio D-Activator HB och en Wilkinsson WSH SC. SC satte jag tillsvidare med tanke att byta till en Lill59. En volymkontroll enbart med Push-Pull för coilsplit på HB. 3-lägesswitch.
Det tror jag var allt...ngt mer du funderar på?

_________________
Laga inte sånnt som inte är trasigt!


01 Mar 2019, 18:09
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Tre handbyggda gitarrer
Kojjum wrote:
Det tror jag var allt...ngt mer du funderar på?


Nä du fick nog med allt, tack


03 Mar 2019, 11:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.